کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

از دست دادن موها یا ریزش موها: دچار کدام‌یک هستید؟

اگر روی بالش یا بُرس‌تان موهایی بیشتر از حد طبیعی می‌بینید احتمالا نگران از دست دادن موهایتان هستید. اما ممکن است صرفاً بیش از حد معمول ریزش مو داشته باشید. درست متوجه شده‌اید، بین این دو تفاوت‌هایی وجود دارد.

ریزش مو معمولا خود‌به‌خود بهبود می‌یابد

از دست دادن 50 تا 100 مو در روز طبیعی است. اگر تعداد موهای از دست رفته به طرز قابل‌توجهی بیشتر از این میزان باشد، یکی از علل آن می‌تواند ریزش موی از نوع «تلوژن افلوویوم» (Telogen Effluvium) باشد. تلوژن افلوویوم در افرادی که به یکی از این عوامل استرس‌زا دچار شده‌اند امری معمول است:

  • کاهش وزن 10 کیلو یا بیشتر
  • دوران پس از بارداری
  • تجربه استرس طولانی‌مدت از قبیل از دست دادن شغل، طلاق و غیره
  • تب شدید
  • انجام عمل جراحی
  • دوران نقاهت پس از یک بیماری، مخصوصاً اگر همراه با تب بوده‌باشد
  • قطع مصرف داروهای پیشگیری از بارداری

بسیاری از افراد ماه‌ها بعد از این نوع استرس‌ها متوجه ریزش موهایشان می‌شوند. برای مثال یک خانم ممکن است دو ماه پس از وضع‌حمل شاهد این عارضه باشد. ریزش موهای ناشی از زایمان معمولا در ماه چهارم پس از زایمان به اوج خود می‌رسد. این نوع ریزش مو طبیعی –و موقتی- است.

سازگاری مجدد بدن با شرایط جدید موجب قطع ریزش موی شدید می‌شود. در طی شش تا نه ماه، موها پرپشتی طبیعی خود را باز‌می‌یابند.

اما اگر عامل استرس‌زا از بین نرود، ریزش موها طولانی‌تر خواهد بود. افرادی که دائماً در معرض استرس هستند ممکن است دچار ریزش موی شدید بلندمدت شوند.

از دست دادن موها با ریزش مو متفاوت است

از دست رفتن موها یا Hair loss زمانی اتفاق می‌افتد که مسئله‌ای مانع رشد مو شود. شایع‌ترین علل این مسئله عبارتند از:

  • طاسی موروثی
  • اختلالات هورمونی
  • واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن
  • برخی انواع درمان‌ها و داروها
  • برخی از مدل‌های آرایش سر که موها را می‌کِشند
  • محصولات نامناسب بهداشت مو
  • کندن موی ناشی از اضطراب

اگر دچار ریزش مو هستید، موهایتان تا از بین رفتن عامل ریزش مو رشد نخواهند کرد. برای مثال افرادی که شیمی‌درمانی و یا پرتودرمانی (رادیوتراپی) را تجربه می‌کنند معمولا دچار ریزش موی شدید می‌شوند. وقتی این درمان‌ها متوقف شود، موها دوباره رشد می‌کنند.

اگر فکر می‌کنید ریزش موهایتان ناشی از یک داروی مصرفی یا روش درمانی است، مسئله را با پزشک خود مطرح کنید. باید توجه داشته باشید قطع خودسرانه درمان یا دارو ممکن است عواقب جدی برای سلامتی‌تان داشته باشد.

دیگر علل از دست رفتن موها نیازمند درمان است. از دست رفتن موها در بسیاری از افرادی که دچار طاسی موروثی هستند، بدون اقدام به درمان، ادامه و گسترش می‌یابد. خانم‌هایی که این ژن‌ها را به ارث برده‌اند متوجه کم‌پشت شدن تدریجی موها خواهند شد. در آقایانی که این ژن را دارند، خط موی پیشانی عقب‌تر می‌رود و یا شروع به طاسی در بخش مرکزی سر می‌کنند.

روش‌های درمانی برای بسیاری از افرادی که موهایشان را از دست داده‌اند مفید است، اما نه برای همه. یک دکتر متخصص پوست و مو می‌تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند.

تشخیص و درمان تحت نظر پزشک متخصص

اگر نگران میزان ریزش موهای سرتان هستید، بهتر است این مسئله را با یک متخصص مطرح کنید تا متوجه شوید آیا دچار ریزش موی شدید هستید یا از دست دادن موها. برخی افراد ممکن است به هر دو عارضه مبتلا باشند.

پس از شناسایی علت، پزشک شما می‌تواند راهنمایی کند در ادامه وضعیت موهایتان به چه شکل در خواهد آمد. گزینه‌های درمانی مؤثری برای بسیاری از انواع عارضه‌های عامل ریزش مو وجود دارد که با معاینه و تشخیص پزشک متخصص می‌تواند به کمک شما بیاید.

در ارومیه برای کاشت مو و مشاوره تخصصی در این زمینه، کلینیک دکتر رشیدی در خدمت شماست. کلینیک پوست، مو، و زیبایی دکتر رشیدی سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی دارد و مجهز به آخرین دستگاه‌های روز پزشکی، با پرسنل مجرب و در فضایی مناسب و استریلیزه است. برای رزرو وقت ویزیت و کاشت مو، می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید