کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

از کجا می‌توانم بفهمم که سرطان پوست دارم یا نه؟

سرطان پوست جزو بیماری‌هاییست که به راحتی می‌توان تشخیصش داد؛ به این دلیل که سرطان پوست معمولاً از جایی شروع می‌شود که شما می‌توانید آن را ببینید: روی سطح پوست.

ممکن است در هر نقطه‌ای از پوست خود -از پوست سر گرفته تا کف پا- به این سرطان مبتلا شوید. حتی اگر جایی از بدن‌تان کمی آفتاب گرفته باشد، ممکن است سرطان پوست در آنجا رشد کند.

همچنین ممکن است در جایی از بدن‌تان به این بیماری دچار شوید که شما را شگفت زده کند. سرطان پوست می‌تواند در زیر ناخن دست یا ناخن پا، روی دستگاه تناسلی، داخل دهان یا روی لب شروع شود.

سرطان پوست را بر روی بدن خود می‌توانید پیدا کنید

بهترین روش برای یافتن سرطان پوست، معاینه‌ی شخصی‌ است. هنگام چک کردن، به لکه‌های روی پوست خود نگاه کنید و همه جا را چک کنید -از پوست سر خود گرفته (کنار زدن موها برای بررسی کامل پوست سر) تا فضای بین انگشتان پا و کف پا.

در صورت امکان، از یک نفر بخواهید تا جاهایی از پوست مانند پوست سر و کمر را که دیدنش برای شما سخت است را معاینه کند.

عادت به چک کردن پوست‌تان کمک می‌کند تا متوجه تغییرات شوید. چک کردن ماهانه می‌تواند مفیدتر باشد. اگر مبتلا به سرطان پوست بوده‌اید، متخصص مربوطه به شما خواهد گفت که در چه فواصلی باید پوست خود را معاینه و چک کنید‌.

در هر سنی ممکن است به سرطان پوست مبتلا شویم

چک کردن پوست می‌تواند به شما در یافتن زودهنگام سرطان پوست و درمان به‌موقع آن کمک کند.

سرطان پوست چه شکلی است؟

سرطان پوست به روش‌های مختلفی روی بدن ظاهر می‌شود، برای مثال:

  • تغییر رنگ و شکل یک خال که از دیگر خال‌های بدن‌تان متفاوت است.
  • به‌وجود آمدن یک غده گنبدی‌شکل
  • برآمدگی پوسته‌پوسته شده‌ی روی پوست
  • زخمی که بهبود نمی‌یابد یا بهبود می‌یابد و مجدداً ظاهر می‌شود
  • رگه‌ی قهوه‌ای یا سیاه زیر ناخن

این سرطان می‌تواند به اشکال دیگری نیز بروز کند.

برای یافتن سرطان پوست در بدن، لازم نیست لیستی طولانی را به خاطر بسپارید. متخصصان پوست موارد لازم برای چک کردن را این‌طور جمع‌بندی می‌کنند:

اگر متوجه چنین لکه‌ای روی پوست خود شده‌اید‌، باید به دکتر متخصص پوست مراجعه کنید:

  • لکه و خال‌هایی که با بقیه خال‌ها تفاوت دارد
  • تغییر می‌کند
  • خارش دارد
  • خونریزی می‌کند

برای سهولت در معاینه‌ی پوست، یک فایل برای تهیه نقشه‌ی خال بدن آماده کرده‌ایم. در این نقشه هر آنچه را که باید در این زمینه بدانید را پیدا خواهید کرد. تصاویر به شما نشان می‌دهند که چگونه پوست خود را معاینه کنید و به دنبال چه چیزی باشید. بخشی نیز قرار داده شده که شکل خال‌های خود را ثبت کنید.

ممکن است با وجود ابتلا به سرطان، احساس بیماری نکنید

اکثر افرادی که لکه‌های مشکوکی روی پوست یا در زیر ناخن خود مشاهده می‌کنند، احساس ناخوشایندی ندارند و هیچ‌گونه درد یا حس بیماری ندارند‌. در واقع، تنها تفاوتی که متوجه‌اش می‌شوند تفاوت نقطه‌ها یا لکه‌های مشکوک است. این لکه‌ها صرفاً خارش، خونریزی و یا احساس درد ندارند، یعنی ممکن است هیچکدام از این علائم بروز نکند. اما سرطان پوست معمولا با این علائم همراه است‌.

اگر نقطه‌ی مشکوک پیدا کردید به یک متخصص پوست مراجعه کنید

اگر نقطه‌ای روی پوست خود پیدا کردید که احتمال می‌دهید نشانه‌ی سرطان پوست باشد، وقت آن است که به متخصص پوست مراجعه کنید. سرطان پوست در صورت تشخیص به‌موقع در بیشتر اوقات قابل درمان است. غالباً یک متخصص پوست می‌تواند با برداشتن ناحیه‌ی مبتلا و قسمت کوچکی از پوست طبیعی، سرطان پوستی را که زودهنگام تشخیص داده شده است درمان کند.

اگر این سرطان دیر تشخیص داده شود و رشد آن گسترش پیدا کند، درمانش سخت خواهد شد.

تشخیص سرطان پوست همیشه نیاز به بیوپسی پوست دارد

وقتی به‌دلیل رؤیت نقطه‌ی مشکوکی در بدن‌تان به یک متخصص پوست مراجعه می‌کنید، متخصص مربوطه شما را به‌دقت معاینه می‌کند.

اگر تشخیص دهد که لکه‌ی شما سرطانی است، تمام یا بخشی از آن را از بدن شما جدا می‌کند. این کار به راحتی در طول قرار ملاقات شما با پزشکتان قابل انجام است. روشی که متخصص پوست شما برای از بین بردن لکه استفاده می‌کند بیوپسی پوست نامیده می‌شود.

انجام بیوپسی پوست ضروری است، زیرا این تنها راه برای شناخت سرطان پوست بوده و هیچ راه دیگری برای اطمینان از بروز آن وجود ندارد.

قسمتی که متخصص پوست از پوست شما جدا می‌کند، زیر میکروسکوپ بررسی خواهد شد. پزشک معالج، پوست جدا شده را برای تشخیص سلول‌های سرطانی زیر مشاهده قرار می‌دهد. در صورت یافتن سلول‌های سرطانی‌، گزارش بیوپسی به شما خواهد گفت که چه نوع سلول‌های سرطانی پوستی در پوست شما پیدا شده است، اما اگر سلول‌های سرطانی یافت نشد، آنچه که در زیر میکروسکوپ مشاهده شده است در گزارش بیوپسی به شما توضیح داده خواهد شد.

مراجعه به دکتر متخصص پوست

در صورت مشاهده علائم نگران‌کننده بر روی پوست فرزندتان، توصیه می‌شود به دکتر متخصص مراجعه کنید. در ارومیه، کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی آماده ارائه مشاوره و راهکارهای درمانی در زمینه سلامت پوست شماست. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید