کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

در مصاحبه با خبرگزاری تابناک: آیا خال را باید برداشت؟

یک متخصص پوست گفت: در سال‌های قبل گفته می‌شد خال‌هایی که در معرض سایش لباس و کمربند و یا در محل اصلاح صورت آقایان وجود دارد باید برداشته شود اما علم جدید این مسائل را رد کرده و به هیچ وجه صلاح نمی‌داند خال پوستی برداشته شود.

به گزارش ایسنا، دکتر تورج رشیدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: وجود هرگونه تغییر در اندازه خال، رنگ خال، شکل خال و به هم خوردگی قرینه خال- یعنی اینکه لبه‌های خال نامنظم شود،- می‌تواند از نشانه‌های بروز بیماری باشد و افراد در صورت دیدن این نوع تغییرات باید به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: در بعضی شرایط علت رشد خال، بیماری داخلی و یا تداخل هورمونی است و رنگ آن تیره تر می‌شود که یکی از شایع ترین حالات آن در دوران حاملگی است در این صورت به علت ترشح هورمونی، رنگ خال‌هایی که قبلا موجود بوده است تیره تر می‌شود و یا خال‌های جدید ظاهر می‌شود.

رشیدی ادامه داد: در بیماری آکرومگالی ممکن است افرادی که مدت زیادی در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار می‌گیرند خال هایشان تیره تر و یا تعدادشان بیشتر شود.

به گفته این متخصص پوست، خال‌ها به دو دسته اکتسابی و انتسابی تقسیم می‌شوند، خال انتسابی خال‌های مادر زادی است که با توجه به علم جدید باید در اسرع وقت برداشته شوند زیرا احتمال بدخیم شدن این خال‌ها بیشتر از خال‌های معمولی است. همچنین اگر خال خیلی بزرگ بود در اسرع وقت باید برداشته شود اما اگر خال کوچک بود می‌توان برای برداشتن آن تا سن 10 – 11 سالگی صبر کرد.

دکتر رشیدی ادامه داد: خال‌های مادر زادی از بدو تولد وجود دارند که ممکن است یک و یا دوهفته اول کم رنگ دیده شوند و بعد از چند هفته تیره و زبر شوند و بهتر است سریع تر برداشته شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: خال‌های اکتسابی در زمان کودکی تعدادشان کم و در زمان بلوغ تعداد آنها افزایش پیدا می‌کند، این نوع خال کم ضرر هستند و توصیه نمی‌شود که برداشته شوند.

دکتر رشیدی درباره روش‌های برداشتن خال گفت: جراحی و لیزر دو روش برداشتن خال است که بهترین روش برداشت خال از جنبه زیبایی لیزر خال است که نسبتا مطمئن و کم عارضه است اما نمی‌توان قطعی گفت که عارضه ندارد گاهی رد خال باقی می‌ماند و گاهی ممکن است کامل برداشته نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی افزود: خال‌هایی که در اندازه، رنگ، شکل و قرینگی آنها تغییراتی ایجاد شود نباید لیزر شوند و باید نمونه گیری شده و برای پاتولوژی فرستاده شود، هم چنین خال‌هایی که در کنار چشم و نقاط حساس هستند نباید لیزر شوند زیرا اشعه لیزر از چشم رد می‌شود، اما اگر لازم بود که خال نزدیک چشم برداشته شود با وسایلی که پزشک بر زیر پلک می‌گذارد می‌شود خال را برداشت.

متخصص پوست گفت: یک باور غلط در میان مردم وجود دارد که اگر خال تغییر کرد و به چیز‌های بدخیم شبیه شد، بهتر است به آن دست زده نشود و به حال خودشان رهایشان کنیم ، متاسفانه این باور غلط باعث شده خالی که با جراحی ساده و 20 دقیقه ای خارج می‌شد را نگه می‌دارند و به کارهای غیرقابل جبران از جمله شیمی درمانی و رادیوتراپی و پخش شدن سلول این خال در کل بدن و در آخر مرگ و میر منجر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خاطر نشان کرد: برای مراقبت از خال‌ها توصیه می‌شود که به مدت طولانی در معرض تابش نور آفتاب قرار نگیرید و همواره از ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین از دستکاری و تحریک خال‌ها خودداری کنید زیرا باعث تحریک سلول‌های خال می‌شود و اگر در وضعیت خال تغییری احساس کردید به متخصص مراجعه کنید.

منبع: تابناک

برچسب ها :
اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید