کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

ترک‌های پوستی: دلایل ایجاد و روش‌های برطرف کردن آنها

ترک پوستی چیست؟

ترک پوستی در واقع نوعی زخم است و زمانی به وجود می‌آید که پوست ما در مدت‌زمان کم، کشیده شده یا چروکیده می‌شود. این تغییر ناگهانی باعث می‌شود کلاژن و الاستین که از پوست ما پشتیبانی می‌کنند، از هم گسیخته شوند. با روند بهبودی پوست، ممکن است این ترک‌ها ظاهر شوند.

اگرچه اکثر ترک‌های پوستی با گذشت زمان محو می‌شوند، با این حال درمان آنها ممکن است تأثیر سریع‌تری در کمتر دیده شدن این ترک‌ها داشته باشند.

به نظر می‌رسد تغییرات هورمونی در به وجود آمدن این ترک‌ها نقش داشته باشند. اگر قبلا سابقه این ترک‌های پوستی در خانواده‌تان وجود داشته باشد، احتمال اینکه شما نیز دچار این ترک‌ها شوید زیاد است. احتمال دارد با موارد زیر دچار ترک‌های پوستی شوید:

  • رشد ناگهانی که در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد
  • بارداری
  • افزایش یا کاهش وزن سریع
  • تمرینات با وزنه هنگام رشد سریع عضله

استفاده از کورتیکواستروئید بر روی پوست به مدت طولانی نیز می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های پوستی شود. اگر شما به بیماری کوشینگ یا سندروم مارفان مبتلا هستید، امکان ایجاد ترک پوستی وجود دارد.

وقتی ترک‌های پوستی برای اولین بار ظاهر می‌شوند، بسته به رنگ پوست شما ممکن است قرمز، بنفش، صورتی، قرمز متمایل به قهوه‌ای و یا قهوه‌ای تیره باشد. ترک‌های اولیه ممکن است کمی برجسته به نظر بیایند و باعث ایجاد خارش شوند.

با گذشت زمان، رنگ آنها محو می‌شود و نوارهای باریک برجستگی خود را از دست می‌دهند. اگر انگشت خود را روی ترک قدیمی بکشید، اغلب تورفتگی را می‌توانید حس کنید.

مطالعه بیشتر

چطور از شر ترک‌های سطح پوست یا استرچ مارک رها شویم؟
چه چیزی باعث از بین رفتن ترک‌های پوستی می‌شود؟

مثل تمامی زخم‌های دیگر، ترک‌های پوستی نیز دائمی هستند ولی ممکن است اقدام به درمان باعث کمتر به نظر آمدن آنها شود. همچنین این راهکار می‌تواند به کاهش خارش ناشی از این ترک‌ها کمک کند.

در دوران بارداری و شیردهی، قبل از اقدام به درمان ترک‌های خود با پزشک مشورت کنید چون بعضی از محصولات شامل موادی مثل رتینول هستند که ممکن است به سلامتی فرزندتان آسیب بزند.

درک این موضوع که یک روش درمانی برای همه مؤثر نیست و یا اکثر محصولات ممکن است اثری بر روی ترک‌ها نداشته باشند، مهم است. آنچه در ادامه می‌آید، نتیجه تحقیقاتی است که محققان در مورد درمان ترک‌های پوستی انجام داده‌اند.

کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌های ترک پوستی

محققان در مورد کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌هایی که برای درمان ترک پوستی به بازار ارائه می‌شوند، مطالعاتی انجام داده‌اند. اگرچه یک محصول همیشه مؤثر نبوده و بعضی هم در کل اثری بر روی ترک‌ها ندارند، محققان به چند نکته مهم در این رابطه پی برده‌اند. اگر می‌خواهید برای از بین بردن ترک‌های خود از یکی از کرم‌ها، لوسیون‌ها و یا ژل‌ها استفاده کنید، از موارد زیر اطمینان حاصل کنید:

  • محصول مورد نظر را بر روی ترک‌های تازه امتحان کنید. اِعمال این محصولات بر روی ترک‌های قدیمی تأثیر کمتری خواهد داشت.
  • محصول را روی محل مورد نظر ماساژ دهید. ماساژ دادن محصول بر روی پوست به طور آرام، تاثیر بیشتری دارد.
  • از محصول مورد نظر به مدت چند هفته هر روز استفاده کنید. نتیجه محصولات هفته‌ها طول می‌کشد تا بروز یابد.
درمان‌های خانگی

در اغلب تحقیقات، درمان‌های خانگی بی‌ثأتیر بوده‌اند. مشخص شده است که ماساژ دادن روغن بادام، کره کاکائو، روغن زیتون و یا ویتامین E بر روی ترک‌های پوستی بی‌فایده است.

 

روش‌هایی که متخصصان پوست انجام می‌دهند

متخصصان پوست از تکنیک‌های زیر برای کم رنگ دیده شدن ترک‌های پوستی استفاده می‌کنند ولی هیچ یک از این روش‌ها به طور کامل باعث از بین رفتن ترک‌ها نمی‌شود:

  • لایه‌برداری شیمیایی (پیلینگ شیمیایی)
  • لیزر درمانی
  • میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion)
  • رادیو فرکانس (RF)
  • اولتراسوند

متخصص پوست برای ارائه دادن نتایج بهتر ممکن است از ترکیب چند روش استفاده نماید. به عنوان مثال، متخصص پوست شما ممکن است با پرتو درمانی و لیزر پالس رنگی شما را معالجه کند.

تمام روش‌های بالا ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. مراجعه کردن به یک پزشک متخصص ماهر و با تجربه باعث می‌شود این عوارض جانبی جزئی و موقتی باشند. اینکه بعد از درمان کمی قرمزی و خارش در محل مورد نظر داشته باشید، کاملا طبیعی است. این قرمزی و خارش بعد از چند ساعت و یا چند روز از بین خواهند رفت.

یک متخصص پوست می‌تواند با توجه به وضعیت سلامتی شما، سن و مدت‌زمانی که دچار ترک پوستی شده‌اید، تشخیص دهد که آیا هر یک از این درمان‌ها برای شما مناسب هستند یا نه.

 

آیا چیزی می‌تواند مانع از به وجود آمدن ترک‌ها شود؟

پاسخ کوتاه: شاید

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بسیاری از درمان‌هایی که مانع از ایجاد ترک‌های پوستی می‌شوند، عملا هیچ تأثیری ندارند. محققان دریافته‌اند محصولاتی که شامل سانتلا یا هیالورونیک اسید هستند ممکن است بتوانند تا حدودی از ایجاد ترک‌های پوستی پیشگیری کنند. سانتلا نوعی گیاه است و هیالورونیک اسید به طور طبیعی در پوست ما وجود دارد.

مراجعه به دکتر متخصص پوست

محصولات مختلفی که از فروشگاه‌ها و یا به صورت آنلاین برای ترک‌های پوست‌تان خریداری می‌کنید می‌توانند پرهزینه باشند. اگر فکر می‌کنید زمان و هزینه زیادی را صرف این محصولات می‌کنید و نتیجه‌ای نمی‌گیرید، بهتر است به یک متخصص پوست مجرب مراجعه کنید.

بر اساس تحقیقات، روش‌های درمانی که در مطب انجام می‌گیرند خیلی مؤثرتر از کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌ها هستند. یک متخصص پوست همچنین می‌تواند در مورد محصولات و روش‌های درمانی جدید نیز اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید