تریکوتیلومانیا (وسواس کندن مو) چیست؟

تریکوتیلومانیا یک اختلال روحی عودکننده و غیرقابل مقاومت به کندن موهای سر، ابرو، مژه هاو سایر قسمتهای بدن است که فرد تحت تنش روحی برای کندن موهایش قرار میگیرد و با کندن موهااز تنش فرد کاسته شده و به آرامش میرسد.این مشکل بعد از مدتی تکرار میشود و چرخه های متعدد تکرار میشود.

علت بیماری: ممکن است به علت به هم خوردن تعادل مواد شیمیایی مغز ویا عدم تعادل هورمونها در دوران بلوغ ویا علل دیگر باشد.

سن و جنس شایع: این بیماری در کودکان و نوجوانان شایعتر است و در دخترها بیشتر دیده میشود.

علایم بیماری: شایعترین علامتی که  دیده میشود قسمتی از پوست سر است که موهای روی آن بطور نامنظم ریخته شده و چون بیمار علاوه بر کندن ، موهای خودرا با انگشت میپیچاند یا دستکاری میکند موهای باقیمانده کوتاهتر و پیچ خورده هستند.برخلاف بیماری طاسی سکه ای که تمام موهای ناحیه ناگهان میریزند در این بیماری موهای ناحیه ریزش نامنظم دارند. بیشترین محل بیماری قسمتهایی از سر هستند که در دسترس هستند مانندگیجگاه و بغل سروبالای سر ولی در هر منطقه مودار دیگر بدن مانند ابرو و مژه ها نیز دیده میشود.

بیمار معمولا کندن مو را انکار میکند و چون در هنگام فراغت مثل تماشای تلویزیون یا قبل از خواب اینکاررا انجام میدهدمعمولا والدین بیمارنیز متوجه کندن مو  توسط فرد نمیشوند و آنها نیز این عمل را انکار میکنند.همراه با علائم فوق ممکن است کندن پوست ولب، جویدن لب، مکیدن انگشت و جویدن گونه را در فرد ببینیم. علائم اضطراب و افسردگی یا حملات پانیک وسواس نیز گاهی در این بیماران مشاهده میشود. در بررسی، مشکلات در خانه مانند تولد فرزند جدید و احساس کم توجهی از طرف والدین یا مشکلات در مدرسه با معلم یا همکلاسیها دیده میشود.

در برخی موارد خود فرد به عمل خودآگاه است ولی در موارد دیگر ناخودآگاه موها را میکند.

مهمترین بیماری که با این وسواس اشتباه میشود آلوپسی آراتا یا طاسی سکه ای است که ریزش ناگهانی مو در منطقه ایجاد میشود و ریزش مو یکدست میباشد ولی در کندن مو ،موهای منطقه بطور نامنظم میریزد.آلوپسی کششی که به علت کنده شدن اتفاقی مو ایجاد میشود مثلا کنده شدن توسط فرد دیگر نیز در تشخیص قرار میگیرد.

عوارض: مشکلات روحی مانند احساس شرم، حقارت در فرد ایجاد میشود و از نظر اجتماعی نیز تمایل به کناره گیری از اجتماع تقویت میشود. کشیدن موها ممکن است سبب عفونت و ایجاد اسکار شود.

درمان: توضیح دادن بیماری در محیطی آرام برای بیمار و والدین مهم است. معمولا بیمار به دلیل ترس از توبیخ والدین یا خجالت راه حل انکار را برمیگزیند. باید والدین را از هرگونه خشونت و سرزنش برحذرداشت.نقش حمایتی والدین بسیار مهم است.

معرفی به یک روانشناس خوب و روانکاوی و جلسات شناخت درمانی و جمع درمانی و گهگاه تجویز دارو های ضداضطراب وغیره موثر خواهد بود.

کاشت مو در ارومیه

همگام با دیگر کشورها، تکنیک‌های نوین کاشت مو در ایران نیز ارائه می‌شود و در کلینیک‌های معتبر، با کیفیت بالا در حد استانداردهای جهانی انجام می‌پذیرد.

کلینیک تخصصی پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر رشیدی یکی از معتبرترین مراکز تخصصی کاشت مو به روش‌های FIT و FUT در ارومیه است. تلفیق تجربه 15 ساله و استفاده از دستگاه‌ها و تکنیک‌های روز باعث بازگرداندن موهای سر هزاران مراجعه کننده به این کلینیک با حداقل درد و بدون برجای ماندن اثر جراحی شده است. برخلاف روش‌های سنتی، انجام این روش‌ها در زمان کوتاهی انجام می‌گیرد و نیازی به نگهداری‌های پیچیده پس از انجام آنها نخواهید داشت.

کلینیک تخصصی دکتر رشیدی در ارومیه سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی دارد و مجهز به آخرین دستگاه‌های روز پزشکی، با پرسنل مجرب و در فضایی مناسب و استریلیزه است. برای رزرو وقت ویزیت و کاشت مو، می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

توجه

کلیه عکس‌های نمایش داده شده در این بخش، بدون هرگونه روتوش و تغییرات، از نمونه‌های کاشت شده در کلینیک دکتر رشیدی تهیه شده و صرفاً به‌منظور ارائه کیفیت کاشت مو در این کلینیک، و با کسب اجازه از صاحبان آنها در این سایت به نمایش درآمده است.