کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

راهکارهایی که می‌تواند باعث جوان‌تر شدن دست‌ها شود

اگر لکه‌های پیری، پوست چروکیده، یا هر نشانه‌ای از پیری شما را آزار می‌دهد، می‌توان این نشانه‌ها را با حداکثر ایمنی و در کمترین زمان کاهش داد تا دست‌های جوان‌تری داشته‌ باشید.

لکه‌های پیری

در بسیاری از افراد بزرگسال، لکه‌های پیری در دست‌ها ظاهر می‌شوند. اندازه این لکه‌ها با افزایش سن و قرارگیری در معرض آفتاب به تدریج افزایش پیدا می‌کند.

درمان: متخصص پوست می‌تواند با روش‌های زیر لکه‌ها را کم‌رنگ کند یا به‌طور کلی ازبین ببرد:

  • سرمادرمانی (Cryotherapy) یا انجماد
  • لیزر درمانی
  • لایه‌برداری شیمیایی
  • میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion)
  • لوسیون‌ها یا کرم‌های روشن‌کننده پوست

کرم و لوسیون در طولانی‌مدت نتایج قابل مشاهده‌ای خواهد داشت و ارزان هستند.

لکه‌های زبر و پوسته‌پوسته (AKs)

اگر پوست روشنی دارید و مدت زمان زیادی را بدون محاظت زیر آفتاب سپری می‌کنید، لکه‌های زبر و پوسته‌پوسته برروی پوست شما ظاهر می‌شود. لکه‌های زبر اغلب بر روی دست ظاهر می‌شوند زیرا دست‌ها بیشتر در معرض آفتاب قرار می‌گیرند.

این لکه‌های زبر و خشن ممکن است اکتینیک کراتوز (Actinic keratosis) که رشد پیش‌سرطانی هستند، باشد، که معمولا بر روی پوست‌های روشن و در افراد چهل سال به بالا ایجاد می‌شود.

کاهش حجم دست‌ها

وقتی دست‌ها حجم خود را از دست می‌دهند، پوست شل می‌شود و ر‌گ‌ها بیشتر نمایان می‌شوند.

درمان: برای بازیابی حجم از دست رفته، پزشک موارد زیر را توصیه می‌کند:

  • تزریق فیلر یا پرکننده
  • تزریق چربی توسط چربی‌های خودِ فرد از نواحی دیگر بدن

رگ‌های قابل‌مشاهده

اگرچه تزریق فیلر یا چربی می‌تواند حجم ازدست‌رفته دست‌ها را بازیابی کند، برخی از رگ‌ها بزرگ هستند و با فیلر یا چربی پنهان نمی‌شوند.

درمان: امروزه لیزر درمانی در این زمینه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است. در طول این فرایند، متخصص پوست یک فیبر لیزری را وارد رگ می‌کند و سپس لیزر را روشن می‌کند. این باعث تخریب رگ‌ها می‌شود که به تدریج رگ‌ها ناپدید می‌شوند.

اسکلروتراپی (Sclerotherapy) یک روش دیگر است. در این فرایند، پزشک یک ماده‌ای را به درون رگ تزریق می‌کند که باعث ازبین رفتن آن می‌شود. در نتیجه به تدریج رگ ناپدید می‌شود.

پوست چروکیده

استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب بر روی دست‌ها از ایجاد چین‌وچروک جلوگیری می‌کند. اگر قبلا این کار را انجام نداده‌اید، درمان می‌تواند به کاهش چین‌وچروک‌ها کمک کند.

درمان: متخصص پوست یک یا چند گزینه درمانی را پیشنهاد می‌کند:

  • استفاده از لوسیون‌ها
  • لایه‌برداری شیمیایی سبک، هر 1 تا 3 ماه یک‌بار
  • لیزر درمانی

برای درمان پوست چروکیده، استفاده از لوسیون و لایه‌برداری هر دو باهم توصیه می‌شود.

اگر از  لیزردرمانی استفاده شود، علاوه‌بر کاهش چین‌وچروک، به کاهش لکه‌های پیری نیز کمک می‌کند.

پوست شل

با افزایش سن، پوست کلاژن و الاستینی که باعث استحکام و سفتی می‌شوند را ازدست می‌دهد.

درمان: استفاده از امواج رادیوفرکانس (Radiofrequency)، که در آن گرما به عمق پوست فرستاده می‌شود و باعث سفت‌شدن پوست شل می‌شود. اغلب افراد فقط به یک جلسه درمان برای دست‌های خود نیاز دارند.

تزریق فیلر یا لیزردرمانی نیز به سفت‌شدن پوست کمک می‌کنند.

زبری و خشکی پوست

با افزایش سن، پوست آب کمتری را در خود حفظ می‌کند. بنابراین پوست خشک و دست‌ها زبر می‌شوند.

درمان: برای درمان زبری پوست، پزشک ممکن است از لایه‌برداری شیمیایی ملایم استفاده کند. برای حفظ نتایج حاصل از درمان، روزانه از کرم مرطوب‌کننده مؤثر استفاده کنید.

ناخن‌های شکننده

20 درصد از افراد ناخن‌های شکننده دارند. خانم‌های بالای 60 سال این شرایط را دارند اما شکننده‌بودن ناخن‌ها می‌تواند برای همه افراد و در هر سنی دیده شود.

اگر ناخن‌های شکننده دارید، احتمالاً خطوط یا برآمدگی‌هایی را خواهید دید که در طول روی ناخن‌هایتان کشیده شده‌اند، مانند حالتی‌که در این تصویر دیده می‌شود.

درمان: برای درمان موفقیت‎آمیز ناخن‌های شکننده، باید کارهایی که باعث شکنندگی ناخن‌ها می‌شوند را متوقف کنید. خیس ‌نگه‌داشتن دست‌ها برای مدت طولانی یا استفاده از مواد شیمیایی بدون پوشیدن دست‌کش، باعث شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.

پزشک کمک می‌کند تا از عواملی که باعث شکنندگی ناخن‌هایتان می‌شود، آگاه شوید. وقتی انجام کارهایی که باعث شکنندگی ناخن می‌شود را متوقف کردید، باید آب‌رسانی به ناخن‌ها، کوتیکول‌ها و پوست اطراف ناخن‌ها انجام شود. برای این‌کار می‌توانید از مرطوب‌کننده‌هایی مثل روغن زیتون استفاده کنید.

اغلب افراد قبل خواب از کرم مرطوب‌کننده استفاده می‌کنند. بعد استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، می‌توانید دست‌کش نازک بپوشید تا مرطوب‌کننده به خوبی جذب شود.

ماندگاری نتایج حاصل از جوان‌سازی دست‌ها

روند افزایش سن را نمی‌توان متوقف کرد، اما می‌توان ماندگاری نتایج حاصل از فرایندهای جوان‌سازی را افزایش داد:

  • محافظت از دست‌ها در برابر آفتاب
  • پوشیدن دست‌کش هنگام نظافت و باغبانی
  • استفاده از کرم مرطوب‌کننده یا لوسیون آب‌رسان برای حفظ رطوبت و حجم دست‌ها
  • انجام درمان‌های تکمیلی مانند انجام چندین جلسه تزریق فیلر

نتایج حاصل از درمان تا حد زیادی به مهارت و تجربه پزشک بستگی دارد، بنابراین مهم است که به یک متخصص پوست ماهر و با تجربه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید