کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

جوش های سرسفید و سرسیاه چه تفاوتهایی دارند؟

آکنه که عموماً با نام جوش شناخته می‌شود شایع‌ترین عارضه پوستی است که به پزشکان پوست ارجاع داده می‌شود؛ عارضه‌ای مزمن که بیش از نیمی از بزرگسالان و نوجوانان درگیر آن هستند. مطالعه انجام‌شده در آمریکا نشان می‌دهد دو سوم نوجوانان مبتلا به آکنه می‌خواهند در این مورد از پزشک مشاوره بگیرند، ولی نیمی از آنها به پزشک مراجعه می‌کنند. اما دو نوع جوش سرسفید و سرسیاه چه تفاوت‌هایی دارند و با آنها چه باید کرد؟ در این مطلب اشاره مختصری به این موضوع خواهیم داشت.

انواع آکنه

آکنه انواع مختلفی دارد که به زبان عامیانه به دو نوع جوش‌های قرمز، و جوش‌های سرسیاه و سرسفید تقسیم‌بندی می‌شود. روش‌های درمان این دو نوع متفاوت هستند. بر روی صورت و شانه‌ها، جوش‌های سرسیاه و سرسفید یا آکنه کمودون‌ (Comedone) بیشتر از جوش‌های قرمز دیده می‌شوند.

مراقبت درست و دائمی از پوست می‌تواند آکنه کمودون‌ را بهبود بخشد و برای دستیابی به بهترین نتایج، شناخت آن ضروری است.

مطالعه بیشتر

در این مطلب آنچه درباره آکنه باید بدانید به اختصار آمده است.

جوش‌های سرسیاه

جوش‌های سرسیاه فولیکول‌هایی با دهانه بزرگتر از اندازه طبیعی هستند که پر از کراتین، سلول‌های مرده پوست، باکتری ها، و صمغ هستند و در نتیجه فعل و انفعالات شیمیایی، ملانین در آنها اکسید شده است. رنگ سیاه این فولیکول‌ها نیز به همین دلیل است. جوش‌های سرسیاه معمولا روی دماغ ظاهر می‌شوند هرچند ممکن است در دیگر نقاط صورت یا بدن نیز به وجود آیند.

جوش‌های سرسفید

جوش‌های سرسفید یا فولیکول‌های دهان بسته، فولیکول‌هایی با محتوای مشابه جوش‌های سرسیاه هستند با این تفاوت که دهانه آنها برخلاف نوع قبل، به اندازه بسیار ریز و میکروسکوپیک باز است. از آنجا که هوا نمی‌تواند وارد این فولیکول‌ها شود، محتوای آنها اکسیده نشده و سفید باقی می‌ماند.

مراقبت

روش کلیدی در برخورد با آکنه تداوم در مراقبت است زیرا راهکاری که یک شبه بتواند آنها را برطرف کند پیدا نشده است. اما استفاده از روش‌های مراقبتی صحیح می‌تواند باعث بهبود دائمی و روزانه فولیکول‌ها شود. از آنجا که آکنه بر اثر مصرف مواد غذایی خاصی به وجود نمی‌آید، رعایت رژیم غذایی در رفع آن کارساز نیست. همچنین این عارضه بر اثر «کثیف» نگه داشتن پوست به وجود نمی‌آید، بنابراین تمیز کردن بیش از اندازه پوست نیز نتیجه‌ای ندارد و حتی ممکن است با تحریک پوست، وضعیت آکنه‌ها را بدتر نیز بکند.

استفاده از مواد آرایشی بر پایه روغن‌ها در این شرایط توصیه نمی‌شود زیرا باعث ورود چربی به فولیکول‌ها می‌شود. مواد آرایشی بر پایه آب که دارای برچسب ضد کمودون‌ (Non-comedogenic) هستند مشکلی از این نظر به وجود نمی‌آورد.

آیا می‌توانم جوش هایم را بترکانم؟

با دیدن جوش روی صورت در آینه، طبیعتاً وسوسه می‌شوید آنها را بترکانید. مخصوصاً که این جوش‌ها در بدترین زمان ممکن ظاهر می‌شوند! اما باید بدانید این کار کمکی به برطرف شدن مشکل نمی‌کند و در اکثر موارد اوضاع را بدتر می‌کند.

ترکاندن جوش‌ها توسط خودتان ممکن است ساده و نیز اجتناب‌ناپذیر به نظر برسد اما به دلیل امکان بروز مشکلات زیر توصیه نمی‌شود:

  • امکان بروز اسکارهای دائمی آکنه
  • ظاهر شدن آکنه‌های بیشتر
  • تشدید درد ناشی از آکنه
  • امکان عفونت پوستی

اگر محتوای جوش را به لایه‌های پایین تر پوست فشار دهید –که در ترکاندن آکنه معمولا رخ می‌دهد- التهاب پوست افزایش می‌یابد و در نتیجه آکنه‌های برجسته‌تری ظاهر خواهد شد. این کار همچنین باعث ایجاد اسکار ناشی از آکنه و درد در برخی افراد می‌شود.

با آکنه حاد چه باید کرد؟

در برخی موارد شدت آکنه به حدی است که مراقبت های پوستی اثربخش نیستند. در این صورت پزشکان متخصص پوست تکنیک‌ها و روش‌هایی برای برداشتن جوش ها دارند که با توجه به شرایط و شدت عارضه قابل انجام است. کلینیک دکتر رشیدی در ارومیه سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی دارد و مجهز به آخرین دستگاه های روز پزشکی، با پرسنل مجرب و در فضایی مناسب و استریلیزه است. برای رزرو وقت ویزیت می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید. فراموش نکنید که دستکاری جوش ها راه‌حل برخورد با آنها نیست.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید