کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

سرطان پوست و ملانوما: پنج نکته مهم که احتمالا نمی‌دانید

سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در دنیا و در ایران است و سالانه جان عده زیادی را در کشور می‌گیرد. بر اساس میزان شیوع این نوع سرطان ضروری است دانسته‌های خود را از علائم این بیماری و روش‌های مقابله با آن افزایش دهیم و به اطرافیان‌مان نیز در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم.

اگرچه آمارهای سرطان‌های پوست نگران‌کننده هستند اما با کسب اطلاعات ضروری درباره آن، می‌توانیم راه‌های حفاظت در برابر این نوع سرطان‌ها را بیاموزیم و از آن در امان باشیم. در این مطلب پنج نکته درباره این نوع سرطان که احتمالا از آنها اطلاع ندارید آمده است. خواندن این نکات می‌تواند به آشنایی با فاکتورهای خطر و راه‌های پیشگیری از ملانوما کمک کند.

  • از هر پنج نفر، یک نفر به سرطان پوست دچار خواهد شد

این آمار تکان‌دهنده حاکی از اهمیت اطلاع‌رسانی درباره سرطان‌های پوست است. متاسفانه آموزش لازم و صحیح برای جلوگیری از این بیماری مهلک در جامعه ارائه نمی‌شود در حالی که پیشگیری از آن تا حد بسیار بالایی امکان‌پذیر است. مادامی که در این باره اطلاعات کافی داشته باشید و به پیشگیری از آن اهمیت دهید، ملانوما و دیگر انواع سرطان پوست به سراغ‌تان نخواهد آمد.

  • اشعه ماوراءبنفش عامل سرطان‌زا است

«عامل سرطان‌زا» همانطور که از نامش پیداست به مواد یا عواملی گفته می‌شود که تأثیر آنها در ایجاد سرطان به اثبات رسیده است. اما به لحاظ علمی، این اصطلاح در مورد عواملی به کار می‌رود که باعث تغییر در DNA شود. توجه داشته باشید قرار گرفتن در معرض عوامل سرطان‌زا لزوما منجر به ابتلا به سرطان نمی‌شود. فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که وجود آنها در کنار این عوامل، احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد.

اما با این حال، ارتباط مستقیم بین اشعه فرابنفش و بروز سرطان‌های پوست به اثبات رسیده است. لذا با در نظر گرفتن این نکته، ضروری است تا حد ممکن خود را از قرار گرفتن در معرض تابش این نوع اشعه دور نگاه داریم.

  • مردان بالای 50 سال با رنگ پوست روشن بیشتر در معرض خطرند

اگرچه احتمال ابتلا به ملانوما برای همه وجود دارد، اما بخشی از افراد جامعه بیشتر در معرض آن هستند و بایستی به صورت دوره‌ای مورد معاینه متخصص قرار گیرند. تحقیقات نشان می‌دهد احتمال بروز سرطان‌های پوستی در آقایان بالای 50 سال با پوست روشن بیشتر از دیگران است. در اکثر موارد، بیماری در ناحیه پشت سر و در نقاطی است که خود فرد نمی‌تواند آنها را ببینید. به همین دلیل لازم است به صورت مرتب توسط پزشک متخصص معاینه شوند.

اگر شما جزو این دسته نیستید اما در خانواده خود سابقه سرطان‌های پوستی را داشته‌اید، یا رنگ پوست‌تان روشن است، و یا حداقل یک بار آفتاب‌سوختگی شدید را تجربه کرده‌اید، باید احتمال بروز آن را جدی بگیرید. برای افرادی که در یکی از این دسته‌ها جای می‌گیرند و یا در معرض دیگر فاکتورهای خطر هستند، انجام دوره‌ای معاینه پزشکی مفید واقع خواهد شد.

  • برنزه کردن بیشتر از سیگار می‌تواند باعث سرطان شود

مدتهاست که توجه افکار عمومی بر روی مضرات سیگار متمرکز شده است. مشخص شده است این عادت کُشنده، عامل سرطان ریه و برخی دیگر از مشکلات سلامتی است. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد احتمال ابتلا به سرطان پوست برای کسانی که پوست‌شان را برنزه کرده‌اند، بیشتر از احتمال ابتلا به سرطان ریه برای سیگاری‌هاست. این آمار ممکن است نادرست به نظر برسد، اما متاسفانه صحت دارد. آمارها نشان می‌دهد تعداد افراد مبتلا به سرطان‌های پوست، بیشتر از مجموع مبتلایان به سرطان‌های ریه، سینه، پروستات و روده بزرگ است.

حتی یک بار استفاده از دستگاه‌های برنزه کردن، احتمال ملانوما را 20% افزایش می‌دهد. هر بار استفاده بعدی در طی همان سال، احتمال ملانوما را دو درصد افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که برنزه کردن بیش از هر عادت دیگری برای بدن مضر است.

  • افراد با رنگ پوست تیره نیز به سرطان پوست مبتلا می‌شوند

برخلاف تصور عمومی، افراد با رنگ پوست تیره نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. بر طبق آمار، این افراد در صورت ابتلا به سرطان‌های پوست، خطر مرگ بالاتری دارند زیرا به غلط تصور می‌کنند سرطان‌های پوست فقط برای افراد با رنگ پوست روشن است و آن را جدی نمی‌گیرند.

بیشتر بخوانید

ABCDE: تشخیص زودهنگام سرطان‌های پوستی و ملانوما
چگونه از خود مراقبت کنیم؟

مراقبت در برابر ابتلا به ملانوما و سرطان‌های دیگر پوستی نیازمند هوشیاری و رعایت سبک زندگی سالم است. با توجه به آنچه در بالا آمد، از هر نوع برنزه کردن اعم از گرفتن حمام آفتاب، گشت و گذار در زیر نور مستقیم آفتاب، و یا کار کردن در فضای باز باید ممانعت کرد. به هیچ عنوان از دستگاه‌های برنزه کردن استفاده نکنید. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را در برنامه روزانه خود جای دهید و به دنبال راه‌های مراقبی بیشتر، از جمله قرار گرفتن در سایه و به سر کردن کلاه‌های با لبه پهن باشید.

در کنار رعایت موارد فوق، ضروری است به صورت دوره‌ای مورد معاینه پزشک متخصص قرار گیرید. تشخیص زودهنگام، مهم‌ترین راهکار در حفظ جان مبتلایان به سرطان‌های پوست است. به یاد داشته باشید مراقبت از سلامتی نه تنها برای خود شما، بلکه برای عزیزان‌تان نیز ضروری است.

در ارومیه کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی آماده ارائه مشاوره و راهکارهای درمانی در زمینه سلامت پوست شماست. برای رزرو وقت ویزیت می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

برچسب ها :
اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید