کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

دو نوع پیری پوست وجود دارد که یکی از آنها قابل پیشگیری است!

همه آنهایی که سنین نوجوانی را پشت سر گذاشته‌اند تدریجاً با علائم پیری پوست آشنا شده‌اند. در واقع بسیاری اینطور تصور می‌کنند که پیری پوست اساساً غیر‌قابل‌اجتناب است. در بعضی موارد حق با آنهاست زیرا در حقیقت دو نوع پیری در پوست رخ می‌دهد. کهولت درونی به‌صورت طبیعی با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد و عمدتاً تحت تاثیر وراثت است. پیری بیرونی اما تقریبا به طور کامل محصول عوامل بیرونی است. آشنایی با تفاوت انواع مختلف پیری کمک می‌کند راه‌های مقابله با آن را بیابیم و حتی جوان‌تر به‌نظر برسیم.

 

پیری درونی

پیری درونی زوال اجتناب‌ناپذیر خاصیت ارتجاعی و کارایی پوست است. بیشتر این نوع تغییرات بر پایه خصلت‌های وراثتی اتفاق می‌افتد. به‌عبارت دیگر اگر والدین شما با گذر سن کماکان پوست شادابی داشته‌اند، به احتمال زیاد شما هم علایم کهولت کمتری در پوست‌تان خواهید داشت. البته حتی با داشتن ژن قوی، این نوع از پیری پوست کماکان اتفاق خواهد افتاد.

علاوه بر وراثت، تولید هورمون‌ها نقش کلیدی در میزان بروز علایم پیری در پوست دارد. در خانم‌ها تولید استروژن با ورود به یائسگی کاهش می‌یابد. این نوسان باعث ایجاد تغییرات مهمی در پوست می‌شود. استروژن کمتر به‌معنی از دست دادن کلاژن است، و این یعنی از دست رفتن ساختار حمایتی در پوست. نتیجه این تغییر به‌صورت شل و آویزان شدن پوست و خطوط بارزتر در صورت نمایان می‌شود.

فاکتور دیگر مؤثر در پیری درونی، پس‌رفت سلولی است. به بیان ساده، بدن ما با گذشت سن به‌خوبی گذشته کار نمی‌کند. متابولیسم بدن و بازتولید سلول‌ها کاهش می‌یابد. بدن ما به سرعت قبل قادر به تولید سلول‌های جدید پوست نیست. نتیجه آن، پوست بدون درخشندگی و طراوت است.

پیری درونی یک روند طبیعی است که برای همه اتفاق می‌افتد، اما یکی از انواع پیری پوست است. عوامل وراثتی بیشترین نقش را در آن دارند که با دانش کنونی قادر به کنترل آن نیستیم. پیری بیرونی اما داستانی کاملا متفاوت است.

 

پیری بیرونی

این نوع از پیری به دلیل فاکتورهای خارجی اتفاق می‌افتد. دخانیات، رژیم غذایی نادرست، کم‌خوابی، آلودگی‌های محیطی و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید مثال‌هایی از فاکتورهای شتاب‌دهنده پیری بیرونی هستند. این نوع کهولت پوست اسامی مختلفی دارد که مهم‌ترین آن «پیری ناشی از تابش» است؛ نوعی از زوال پوست که به‌خاطر قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض تابش آفتاب اتفاق می‌افتد، که فاکتور اصلی تعیین‌کننده در پیری بیرونی است؛ از لکه‌های تیره روی پوست گرفته تا سرطان‌های پوست.

وقتی صحبت از زوال شادابی پوست می‌شود، خورشید متهم ردیف اول است. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض اشعه‌های فرابنفش UV باعث پیدایش 80% از این علائم است. بر این اساس کسانی که به دنبال جوان‌تر شدن پوست خود هستند باید روشهایی برای به حداقل رساندن تابش نور خورشید به پوست و نیز راه‌هایی برای رفع صدماتی که تاکنون وارد شده است باشند.

واقعیت تکان‌دهنده‌ این است که وقتی به سن 30 یا 40 سالگی رسیدید، تابش خورشید اثر مخرب خود را در پوست شما بر جای گذاشته‌است. در حقیقت بیشترین تأثیر منفی تابش خورشید در سنینی اتفاق می‌افتد که میزان بازتولید سلول‌های پوست ما بالاست و میزان کلاژن پوست در سطح ایده‌آل خود است. نشانه‌های کهولت سن که از سنین 30 سالگی تدریجاً بروز می‌یابند، در واقع در نتیجه تابش خورشید در سال‌های پیش از آن هستند. متاسفانه بسیاری افراد زمانی متوجه این مسئله می‌شوند که پوست صدمه دیده است.

عوامل دیگری نیز در تشدید پیری بیرونی مؤثر هستند که مصرف دخانیات از جمله آنهاست. برخی پزشکان از این مسئله با عنوان «صورت سیگاری» یاد می‌کنند. تغییرات متعددی در اثر کشیدن مداوم سیگار در پوست ظاهر می‌شوند: الگوهای خاصی از چروک‌های صورت و رنگ خاکستری متمایل به زرد. این تغییرات به‌دلیل کاهش میزان اکسیژن دریافتی سلول‌های پوست در اثر کشیدن سیگار اتفاق می‌افتند. رادیکال‌های آزاد ناشی از مصرف دخانیات به کلاژن‌ها حمله‌ور می‌شوند و آن را در هم می‌شکنند که موجب پیدایش خطوط چروک و آویزان شدن پوست می‌شوند.

آلودگی هوا نیز به‌نوبه خود مانع شادابی پوست می‌شوند. مشابه آنچه سیگار انجام می‌دهد، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های محیطی موجب افزایش رادیکال‌های آزاد می‌شوند. عوامل دیگری از قبیل رژیم غذایی نادرست و استرس بسیار زیاد، پیری بیرونی را شتاب می‌بخشند.

 

کاستن از علایم پیری

دو نوع پیری پوست تشریح‌شده کاملا با هم تفاوت دارند. علیرغم آن که نوع درونی خارج از کنترل ماست، کاهش عوامل بیرونی در اختیارمان هستند. با در نظر گرفتن این که نوع بیرونی صدمات بیشتری به پوست می‌زند، لزوم کنترل آنها آشکارتر می‌شود.

اگر در صدد کاستن از نشانه‌های پیری پوست هستید، مصرف روزانه کرم ضدآفتاب ضروری است. این کار نباید محدود به صورت باشد، بلکه به تمام بخش‌هایی از پوست که به صورت مداوم در مقابل نور خورشید قرار می‌گیرند باید کرم زد: دستها، گردن، بازوها و غیره.  این کار مانع صدمات بیشتر به پوست می‌شود، ولی صدمات گذشته را نمی‌تواند جبران کند.

اگر به دنبال روش‌های جوان‌تر شدن پوست هستید، مشورت با متخصص پوست ضروری است. پزشک شما می‌تواند گزینه‌های متعددی برای از میان برداشتن علایم انواع مختلف پیری ارائه کند. پزشک متخصص می‌تواند مرطوب‌کننده‌ای معرفی کند که به فاصله چند روز مصرف پوست شما را شاداب‌تر کند. علاوه بر نکاتی درباره روش‌های لایه‌برداری در منزل و شوینده‌های پوست پیشنهادی، ممکن است دکتر متخصص روش‌های درمانی کلینیکی تجویز کند که نشانه‌های پیری پوست را به حداقل ممکن برسانند.

لایه‌برداری‌های شیمیایی از دیگر ابزارهای در دسترس متخصصان پوست است. استفاده منظم از این روش می‌تواند خطوط و چروک‌های صورت را بهبود بخشد. با روشن‌تر شدن رنگ پوست و صاف شدن آن، پوست درخشان تر و جوان‌تری خواهید داشت.

یکی دیگر از روش‌های پرکاربرد استفاده از روش‌های کلینیکی لیزری است. بازسازی صورت با لیزر به طرز مؤثری علائم پیری را کاهش می‌دهند و از بین می‌برند. همچنین ممکن است پزشک شما استفاده از روش‌های تزریقی و فیلرها را تجویز کند، روش‌هایی که توسط میلیون‌ها نفر مورد استفاده قرار گرفته و در جوانسازی پوست مؤثر هستند.

توصیه ما مراجعه به پزشکان متخصص در شهر خودتان است. در ارومیه، کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی انواع روش‌های درمانی و جوانسازی پوست را با بالاترین استانداردها توسط تیمی متخصص ارائه می‌کند. برای آشنایی با خدمات تخصصی پوست ارائه‌شده در این مرکز می‌توانید ضمن مطالعه اطلاعات منتشر شده در این سایت، عضو کانال اینستاگرام ما شوید و برای رزرو وقت ویزیت با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید