کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

مراقبت از پوست در دوران بارداری

بارداری دورانی شگفت‌انگیز است که منجر به تغییرات گسترده‌ای در بدن مادر می‌شود. اکثر این تغییرات قابل پیش‌بینی هستند اما بارداری در مواردی با تغییرات غیرقابل‌پیش‌بینی در پوست مادر همراه است. خوشبختانه این مسائل با مشورت پزشک متخصص پوست قابل کنترل هستند. مهم‌تر از آن، پزشک متخصص شما می‌تواند روش‌های درمانی بی‌خطر برای شما و فرزندتان تجویز کند.

 

ترک‌های پوستی

در بین تمام مسائل پوستی مطرح در این زمینه، ترک‌های پوستی تنها موردی است که اکثر خانم‌های باردار به آن مبتلا می‌شوند؛ خط‌های قرمز یا صورتی که روی شکم، ران‌ها، باسن و دیگر نقاط بدن پدیدار می‌شوند. نخست باید توجه داشته باشید این ترک‌ها برای شما یا فرزندتان ضرری ندارند. تحقیقات پزشکی برای جلوگیری از بروز این مسئله تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است. بسیاری معتقدند استفاده از یک مرطوب‌کننده باکیفیت باعث بهبود آنها می‌شود، ولی روش قطعی برای پیشگیری از این ترک‌ها وجود ندارد، مخصوصاً اگر سابقه خانوادگی داشته باشید.

کشیدگی پوستی در دوران حاملگی عمدتاً به دلیل رشد سریع جنین اتفاق می‌افتند. به بیان ساده، پوست شما قادر به همراهی با سرعت تغییرات بدن شما نیست و این امر باعث پارگی در سطح زیرین پوست می‌شود. این ترک‌ها اصولا با گذشت زمان محو می‌شوند؛ بدن شما تدریجاً خود را با وزن بعد از دوره بارداری سازگار می‌کند. با این حال ممکن است به‌دنبال راه‌هایی برای به حداقل رساندن علائم این ترک‌ها بعد از زایمان باشید. پزشک متخصص شما ممکن است در این زمینه داروهای موضعی رتینوئید (Retinoid) تجویز کند.

راهکار دیگر، استفاده از لیزرهای CO2 Fractional و RF فرکشنال برای برداشتن خطوط کشیدگی است. کلینیک تخصصی پوست دکتر رشیدی در ارومیه دارای تجهیزات کامل و پرسنل مجرب برای انجام لیزر است. برای مشاوره و رزرو وقت ویزیت در این زمینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

 

آکنه دوران بارداری

در طی دوران حاملگی هورمون‌های بدن شما به‌شدت در نوسان هستند. این تغییرات می‌تواند زمینه ظهور مجدد مسائل پوستی شما باشد. آکنه دوران بارداری در واقع همان عارضه‌ای است که در نوجوانی و یا در دوره قاعدگی تجربه کرده‌اید. اگرچه این مهمانان ناخوانده شما یا فرزندتان را تهدید نمی‌کنند، ولی بروز آنها احتمالا برایتان ناخوشایند است.

متأسفانه آکنه دوران بارداری چندان قابل مهار نیست. استفاده از بسیاری از داروهای مؤثر در رفع آکنه از قبیل ایزوترتینوین (Isotretinoin) در دوران بارداری ممنوع است. حتی استعمال برخی از داروهای موضعی که حاوی موادی از قبیل ترتینوئین (Tretinoin) هستند در دوران بارداری توصیه نمی‌شود زیرا مقدار بسیار کمی از این ترکیب شیمیایی که از طریق پوست جذب می‌شود می‌تواند به جنین آسیب برساند. برخی متخصصان پوست استفاده از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک را نیز به همین دلیل در دوران بارداری توصیه نمی‌کنند.

پیش از آن که داروهای بدون نیاز به نسخه‌ی آکنه را از داروخانه تهیه کنید بهتر است با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. دکتر با بررسی وضعیت و علائم، می‌تواند روش درمانی مناسب و بدون خطر برای شما و فرزندتان تجویز کند. در دوران بارداری قادر به استفاده از بسیاری از داروهای قوی آکنه نخواهید بود اما در عین حال داروها و روشهای درمان خانگی مختلفی را برای کنترل علائم آکنه می‌توانید استفاده کنید.

برخی داروها از قبیل بنزوئيل پروکسايد (Benzoyl peroxide)، آزلائیک اسید (Azelaic acid) و گلایکولیک اسید (Glycolic Acid) در این بازه زمانی قابل استفاده هستند. پزشک شما ممکن است برخی آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مانند آزیترومایسین (Azithromycin) را در دوران حاملگی تجویز کند. به‌علاوه، پزشک متخصص می‌تواند با پیشنهاد تغییراتی در سبک زندگی، کنترل علائم آکنه را برایتان ساده‌تر کند.

 

اگزمای حاملگی

برای برخی مادران، اگزما همپای آنها در دوران بارداری است. استرس یکی از عوامل اصلی تحریک‌کننده اگزماست؛ پدیده‌ای که طبیعتاً در زمان بارداری به سراغ مادران می‌آید. تحقیفات پزشکی تا‌کنون موفق به یافتن رابطه مشخصی بین بارداری و اگزما نشده است. به‌عبارت دیگر بروز اگزما در پی حاملگی ثابت نشده است. در واقع در بسیاری از مادران باردار علائم اگزما در این دوران کاهش می‌یابد. برخی دیگر که قبلا اگزما نداشته‌اند به آن دچار می‌شوند.

اگر قبلا سابقه اگزما داشته‌اید، ممکن است استفاده از همان رژیم درمانی در دوران بارداری برای فرزندتان خطرناک باشد. بر این اساس، پیش از مصرف کورتیزون، آنتی‌هیستامین و آنتی‌بیوتیک‌ها ابتدا با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند از ناراحتی‌های ناشی از اگزما بکاهد. دوش گرفتن کوتاه با آب گرم، و پوشیدن لباس‌های نازک با امکان تنفس پوست از جمله این توصیه‌ها هستند.

 

رگ‌های واریسی

یکی از مسائل پوستی دوره بارداری، بزرگ شدن رگ‌های خونی زیر سطح پوست است. برخی خانم‌ها در این دوره درگیر چنین مشکلی نمی‌شوند. برخی دیگر در طول دوره بارداری با آن روبرو هستند. خوشبختانه بسیاری از رگ‌های واریسی در طی هفته‌ها و ماه‌های پس از زایمان از بین می‌روند. پزشک متخصص شما برای محو شدن ظاهری و حتی از بین رفتن رگ‌هایی که به‌صورت طبیعی از بین نمی‌روند راهکارهایی می‌تواند ارائه کند. جراحی، انجام لیزر، اسکلروتراپی از جمله این روش‌ها هستند.

همچنین از پزشک خود بخواهید راهنمایی‌هایی در زمینه روش‌های جلوگیری از پیدایش مجدد رگ‌های واریسی به شما معرفی کند. تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند به نحو قابل توجهی از بروز مجدد این عارضه جلوگیری کند.

برای از میان بردن علائم واریس و تلانژکتازی در یک مرکز مجهز و زیر نظر متخصص پوست، کلینیک دکتر رشیدی را در ارومیه پیشنهاد می‌کنیم. روش‌های درمانی در این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی در یکی از مجهزترین مراکز درمانی استان آذربایجانغربی انجام می‌گیرد.

 

مراقبت‌های پوستی دوران بارداری را جدی بگیرید

مراقبت از پوست در دوران بارداری مسئله مهمی است که ممکن است برخی خانم‌ها از ابعاد مختلف آن بدون‌اطلاع باشند. روبرو شدن با این مسائل در دورانی که نیازمند آرامش هستید باید با دقت و زیر نظر پزشک متخصص باشد. اگرچه مراقبت‌های پوستی در زمان حاملگی چندان پیچیده نیست، ولی نباید آنها را نادیده گرفت.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید