کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

سه روش اساسی برای مقابله با خشکی پوست

زمستان برای بسیاری از افراد معادل خشکی و خارش پوست است. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دمای هوا با افت شدید همراه است و سوز زمستانی جریان دارد، تغییرات ناشی از آن در پوست می‌تواند یک‌شبه اتفاق بیافتد. برخی ممکن است خشکی پوست را بخشی غیرقابل‌اجتناب از تغییرات فصلی بدانند و منتظر بهبود آن در فصل بهار باشند. اما بهتر است بدانید روش‌های مختلفی برای مقابله با خشکی پوست وجود دارد که در این مطلب سه روش اصلی آن را تشریح خواهیم کرد.

 

  • مراقب حداکثر و حداقل دمای محیط باشید

وقتی بیرون هستید پوست شما در معرض بادهای سرد زمستانی است. وقتی به محیط داخلی می‌آیید، به لطف سیستم‌های حرارتی قوی امروزی، دمای محیط گرم و مطبوع است. هر دوی این دماها رطوبت پوست را می‌گیرند و سطح آن را زبر و پوسته‌پوسته می‌کنند. برای مقابله با تاثیرات سرمای هوا، تا جایی که می‌توانید در هوای آزاد خود را با لباس‌های گرم بپوشانید. گردن خود را تا زیر چانه با شال گردن به‌خوبی بپوشانید. برای محافظت از سر و گوشها، کلاه مناسب به سر بگذارید. دستکش گرم به‌همراه داشته باشید و نرم‌کننده لب را فراموش نکنید.

در محیط داخل خانه یا محیط کار، دما را کمی کمتر کنید. ممکن است لازم باشد بلوز یا جلیقه به تن کنید، اما توجه داشته باشید که دمای معتدل برای پوست بسیار مناسب‌تر از گرمای زیاد است. هر موقع لازم شد با استفاده از دستگاه بخور رطوبت مورد نیاز را نیز به هوای محیط اضافه کنید. علاوه برای مدل‌های بزرگ خانگی، نمونه‌های کوچکی از دستگاه‌های بخور مناسب برای فضاهای کوچک و محیط کار در بازار وجود دارد.

در داخل ماشین هم این نکات را باید مورد توجه داشته باشید. جهت دمنده بخاری ماشین را به سمت پایین هدایت کنید تا باد گرم به صورت‌تان نخورد. دمای آن را هم در حد معتدل -و نه داغ- نگه دارید.

دمای بیش از حد آب نیز می‌تواند پوست را خشک و خاکستری کند. ترجیحا به جای آب داغ، دوش آب ولرم بگیرید و طول حمام‌گرفتن را کاهش دهید. در روز چند بار دستانتان را با ضدعفونی‌کننده تمیز کنید تا استفاده از صابون و آب گرم لازم نباشد.

با رعایت این نکات اصولا می‌بایست در خشکی پوست خود بهبودی قابل‌توجهی ملاحظه کنید. قطعا با دانستن این که دمای حداکثری و حداقلی چه تأثیراتی رو پوست شما دارند، می‌توانید راه‌هایی برای مقابله با آن در زندگی روزمره خود بیابید.

 

  • محصولات آرایشی و بهداشتی را متناسب با فصل عوض کنید

ممکن است متوجه شده‌باشید پوست‌تان با ورود فصل زمستان دچار تغییراتی می‌شود. احتمالا پوست صورت‌تان مثل سابق چرب نیست و حتی شاید احساس خشکی کنید، چیزی که در فصل تابستان غیرممکن به‌نظر می‌رسید. از آنجا که پوست شما با متناسب با فصل تغییر یافته است، محصولات بهداشتی و آرایشی که استفاده می‌کنید نیز باید تغییر کنند. برای حفظ رطوبت پوست ممکن است نیاز به استفاده از کرم‌های تمیزکننده پوست داشته باشید. در این محصولات، آنهایی که حاوی سرامید (Ceramide) هستند گزینه‌های بهتری خواهند بود. به همین نحو، ممکن است متوجه شده باشید که در فصل سرد، لایه‌برداری از پوست به اندازه سابق انجام‌پذیر نیست. بنابراین به تعداد دفعات کمتری لایه‌برداری کنید و یا آن را با فرمول‌های ملایمتری انجام دهید.

ممکن است لازم باشد مرطوب‌کننده مورد استفاده را نیز عوض کنید. در فصل سرد، انواع چرب‌تر مرطوب‌کننده در مقایسه با محصولات سبک تابستانی بهتر عمل می‌کنند. به‌دنبال مرطوب‌کننده‌ای باشید که گلیسیرین، سرامید و یا كره شیا (Shea Butter) داشته باشد. این مواد برای مقابله با خشکی پوست مؤثر هستند و اثرگذاری آنها بلافاصله قابل لمس خواهد بود. با این حال عده‌ای کماکان بر مصرف وازلین و روغن‌های معدنی اصرار دارند. اگرچه این محصولات مرطوب‌کننده‌های عالی هستند ولی استفاده از آنها بر روی پوست چندان جذاب به‌نظر نمی‌رسد.

 

  • به متخصص پوست مراجعه کنید

اگر خشکی پوست شما در فصل زمستان با رعایت نکات بالا رفع نمی‌شود، بهتر است توسط یک پزشک متخصص معاینه شوید. پس از بررسی علایم و مطالعه سوابق پزشکی، دکتر متخصص می‌تواند تشخیص قابل قبولی از دلیل خشکی پوست‌تان ارائه کند و برای رفع یا تسکین آن داروها یا مواد بهداشتی مختلفی تجویز کند.

اگر برنامه‌ریزی کرده‌اید زمستان را در گرمای خانه و یا در مسافرت بگذرانید، اجازه ندهید خشک شدن پوست باعث برهم‌خوردن برنامه‌هایتان شود. رعایت نکات ساده‌ای که در بالا گفته شد آسایش را به پوست شما بازمی‌گرداند. برای مشاوره دقیق‌تر می‌توانید به متخصص پوست مراجعه کنید تا محصولاتی دقیقاً منطبق با وضعیت پوست شما معرفی کند.

اگر در ارومیه هستید، می‌توانید به کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی مراجعه کنید. روش‌های درمانی در این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی در یکی از مجهزترین مراکز درمانی استان آذربایجان غربی انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت ویزیت لطفا با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید