کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

علائمی روی پاها که می‌توانند نشانه ملانوما و سرطان پوست باشند

ملانوما، جدی‌ترین نوع سرطان پوست، بر روی پوست افرادی که بیش از حد در معرض نور خورشید هستند ایجاد می‌شود. این اتفاق می‌تواند در بخش‌هایی از پوست اتفاق بیافتد که به‌ندرت در معرض تابش آفتاب هستند، از جمله پاها. از آنجا که بسیاری هرگز پاهای خود را برای علائم ملانوما چک نمی‌کنند، این نوع سرطان در اغلب موارد بدون آن که مورد توجه قرار بگیرد گسترش می‌یابد.

مطالعه بیشتر

سرطان پوست و ملانوما: پنج نکته مهم که احتمالا نمی‌دانید

اگر ملانوما امکان گسترش بیابد، می‌تواند جان ما را تهدید کند. اما اگر پاهای خود را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم علائم آن را به‌موقع تشخیص دهیم، زمانی که این بیماری می‌تواند کاملا درمان شود.

مطالعه بیشتر

آیا سرطان پوست نوع ملانوما (Melanoma) قابل پیشگیری است؟

همه نژادها و همه انواع پوست می‌توانند دچار ملانوما شوند. مطابق آمارها در نژادهای آسیایی و آفریقایی، دست‌ها و پاها شایع‌ترین نقاط پیدایش ملانوما هستند. آنچه برای یافتن ملانوما در پاهای خود باید بررسی کنید در این مطلب آمده است.

همه باید پاهای خود را برای علائم ملانوما بررسی کنند

با بررسی دقیق پاها، می‌توان ملانوما را در مراحل اولیه شناسایی کرد. نقاطی که باید بررسی کنید در این تصویر آمده است:

به نقاطی از پوست که زخم شده است دقت بیشتری داشته باشید. حتی اگر زخم مربوط به سالها پیش است، آن قسمت را به‌دقت بررسی کنید. تحقیقات نشان می‌دهد زخم پا احتمال ابتلا به ملانوما را افزایش می‌دهد.

به دنبال علائم ملانوما باشید

وقتی این نوع سرطان روی پا ایجاد می‌شود، یکی از علائم ملانوما که به روش تشخیص آنها، اصطلاحا «ABCDE» گفته می‌شود ممکن است یکی از این علائم را ببینید؛ اما در عین حال ممکن است ملانوما خصوصیات دیگری نیز داشته باشد.

مطالعه بیشتر

ABCDE: تشخیص زودهنگام سرطان‌های پوستی و ملانوما

علاوه بر ظاهر شدن به شکل یک خال در حال تغییر، ملانوما ممکن است به این اشکال نیز پدیدار شود:

  • یک خط قهوه‌ای یا سیاه‌رنگ عمودی زیر یک ناخن پا
  • غده یا برجستگی صورتی‌رنگ
  • غده یا برجستگی جدید در ناحیه زخم‌شده پا
  • برجستگی با سرعت رشد قابل‌توجه بر روی پا، مخصوصاً در ناحیه‌ای که قبلا زخم شده بود
  • زخم التیام‌ناپذیر بر روی پا، و یا زخمی که مرتباً خوب می‌شود و باز‌می‌گردد
  • زخم شبیه به زخم‌های دیابتی

در برخی موارد ملانومای روی پا ممکن است درد یا خارش داشته باشد و یا دچار خونریزی شود، اما همیشه اینطور نیست. خونریزی ممکن است قطع شود و مجدداً ایجاد شود. این تصاویر نشان می‌دهد ملانوما بر روی پا به چه اَشکالی ممکن است ظاهر شود:

ملانوما در کف پا

در اینجا برخی از مصادیق روش ABCDE قابل ملاحظه است، مانند تفاوت دو نیمه‌ی آن، و این که اندازه‌اش بزرگتر از پاک‌کن روی یک مداد است.

ملانوما در زیر انگشت

همانطور که در روش ABCDE تشریح شده بود، نیمی از این لکه یا خال با نیمه دیگرش متفاوت است، مرز مشخصی ندارد و رنگ آن در درون خال متغیر است.

ملانوما زیر ناخن

بر روی دست‌ها و پاها، ممکن است ملانوما به شکل یک خط عمودی (و یا بیش از یک خط مانند این تصویر) در زیر یک ناخن شکل گیرد.

ملانوما بر روی پا

برخی از علائم ABCDE در این تصویر قابل تشخیص است، از جمله این که بیش از یک رنگ است، مرز صافی ندارد، و یک نیمه‌اش با نیمه‌ی دیگر متفاوت است.

ملانوما به شکل زخم باز

اگر زخم التیام‌ناپذیر روی پایتان دارید، پزشک متخصص می‌تواند تشخیص دهد آیا سرطان پوست است یا یک زخم دیگر.

ملانوما روی پینه پا

ممکن است ملانوما را به رنگ قهوه‌ای، سیاه، صورتی متمایل به قرمز، و یا به رنگ گوشت ببینید، و به هر شکلی باشد.

مراجعه به پزشک

اگر زخم، خال یا برجستگی روی پایتان یافته‌اید که می‌تواند ملانوما باشد، باید توسط یک پزشک متخصص پوست معاینه شوید. علائم ملانوما بر روی پا، ممکن است با برخی موارد دیگر از جمله زگیل، رنگدانه‌های زیر ناخن، پینه، زخم‌های التیام‌ناپذیر، و یا دیگر موارد اشتباه گرفته شود. پزشک متخصص دارای ابزارهای مورد نیاز مانند درموسکوپ برای معاینه دقیق‌تر نقطه مشکوک بر روی پوست شماست و به‌وسیله آنها می‌تواند الگوهای خاص ملانوما را که با چشم غیرمسلح قابل‌تشخیص نیستند بررسی کند. با این کار از نگرانی در این مورد رهایی خواهید یافت. تشخیص زودهنگام، مهم‌ترین راهکار در حفظ جان مبتلایان به سرطان‌های پوست است. در ارومیه کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی آماده ارائه مشاوره و راهکارهای درمانی در زمینه سلامت پوست شماست. برای رزرو وقت ویزیت می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید