کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

چگونه خارش پوست را تسکین دهیم؟

دلایل زیادی برای خارش پوست وجود دارد. خارش می‌تواند به دلیل یک بیماری پوستی مانند اگزما، زونا، کهیر یا پسوریازیس باشد، یا نشانه یک بیماری مسری مانند گال یا عفونت کرم حلقوی باشد.

 

موارد زیر برای تسکین خارش پوست، توصیه می‌شود:

  • یک پارچه سرد و مرطوب یا کیسه حاوی یخ را روی پوستی که خارش دارد، قرار دهید. این کار را حدود پنج الی 10 دقیقه تا فروکش‌کردن خارش، انجام دهید.
  • حمام بلغور جو دوسر بگیرید. این کار به‌ویژه برای تاول‌ها یا ترشحات پوستی ناشی از آبله مرغان، کهیر، پیچک سمی یا آفتاب سوختگی بسیار تسکین‌دهنده است.
  • پوست خود را مرطوب نگهدارید. همیشه از یک مرطوب‌کننده فاقد مواد افزودنی، رایحه و عطر استفاده کنید.
  • از بی‌حس‌کننده‌های موضعی حاوی پراموکسین (Pramoxine) استفاده کنید.
  • از ترکیبات خنک‌کننده مانند منتول یا کالامین استفاده کنید. همچنین می‌توانید مرطوب‌کننده را در یخچال قرار دهید تا این اثر خنک‌کنندگی را داشته باشد.
  • با آب ولرم -نه داغ- حمام کنید. سعی کنید در 10 دقیقه دوش بگیرید.
  • همیشه برای کاهش تحریک پوست، از لوسیون‌ها، صابون‌ها و مواد شوینده بدون‌بو استفاده کنید. محصولاتی که برچسب «بدون بو» دارند، ممکن است هنوز دارای مواد شیمیایی باشند که پوست را تحریک می‌کنند. از ایمن‌بودن محصول مورد استفاده، اطمینان حاصل کنید.
  • طبق دستور متخصص پوست، ابتدا از داروهای تجویز شده استفاده کنید و سپس، مرطوب‌کننده را در تمام نواحی پوست، به‌ویژه مناطقی که توسط دارو درمان شده‌اند، بمالید.

مطالعه بیشتر

۱۰ دلیل خارش غیرقابل کنترل پوست و چگونگی تسکین آن
  • لباس‌های گشاد و نخی بپوشید زیرا پشم و برخی پارچه‌ها باعث تحریک و خارش شدید پوست می‌شوند.
  • از تغییرات شدید دمایی خودداری کنید. یک محیط نسبتاً خنک و با رطوبت خنثی را در خانه ایجاد کنید. اگر مستعد خشکی پوست و اگزما هستید، در زمستان از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • استرس و اضطراب را کاهش دهید زیرا استرس، خارش را بدتر می‌کند.

در طول فرایند درمان، از خارش پوست خودداری کنید، زیرا این کار باعث تحریک بیشتر پوست شده و خطر  ابتلا به عفونت پوست را افزایش می‌دهد.

اگر خارش با درمان خانگی برطرف نشود، باید به یک متخصص پوست ماهر و باتجربه مراجعه کنید. در برخی از افراد خارش دلایل متعددی دارد و پزشک می‌تواند با یافتن دلایل خارش، به بهبود آن کمک کند.

با متخصص پوست در تماس باشید

خارش در طولانی مدت می‌تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. می‌تواند خواب شما را مختل کند، تمرکز را دشوار کند و باعث ایجاد خراش‌هایی شود تا حدی که پوست شما خونریزی کند. اگر نمی‌توانید بفهمید که چه چیزی باعث خارش پوست شما شده است، به یک متخصص پوست مجرب مراجعه کنید.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید