۱۲ تغییر در ناخن که یک متخصص پوست باید معاینه کند

تغییر در رنگ، بافت یا شکل ناخن ممکن‌است بی‌خطر باشد اما می‌تواند نشانه‌ بیماری نیز باشد. اگر هریک از تغییرات زیر را در ناخن دست یا پا مشاهده کردید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

• خطوط تیره بر روی ناخن

اگر در ناخن‌های پا یا دست خطوط تیره جدید یا درحال تغییر دارید، برای بررسی احتمال سرطان پوست به متخصص پوست مراجعه کنید. این رگه‌های تیره می‌تواند ملانوما باشد که یک نوع جدی از سرطان پوست است.

خطوط تیره بر روی ناخن

اهر خط سیاه روی ناخن نشان‌دهنده ملانوما نیست، اما بهتر است توسط پزشک معاینه شود. تشخیص زودهنگام و درمان، ممکن است تنها چیزی باشد که به آن نیاز دارید.
  • ناخنی که زودتر از موقع از بسترش جدا شده است

اصطلاح علمی: اونیکولیز (Onycholysis)

اگر ناخن شروع به جداشدن از سطح زیرین آن کرد، تغییر رنگ سفید را مشاهده خواهید کرد. دلیل این برآمدگی ناخن و جدا شدن از سطح زیرین آن، می‌تواند موارد زیر باشد:

• عفونت قارچی
  • پسوریازیس
  • آسیب ناشی از مانیکور تهاجمی و شدید
  • آسیب ناشی از تمیز کردن زیر ناخن‌ها با اشیاء تیز

اونیکولیز

پزشک باید هر ناخن برآمده را معاینه کند. ممکن است برای پاکسازی عفونت نیاز به درمان داشته باشید. همچنین پزشک چند راهکار ارائه می‌دهد که به رشد طبیعی ناخن‌ها کمک می‌کند.
  • قرمزی و تورم اطراف ناخن

اگر در اطراف ناخن قرمزی یا تورم وجود داشته باشد، می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد. اگر زود تشخیص داده‌شود، عفونت با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. اگر زخم باز ایجاد شود، درمان گسترده‌تری موردنیاز است.

اصطلاح علمی: پارونیشیا (Paronychia) یا عفونت اطراف ناخن

• رنگ مشکی مایل به سبز ناخن

وقتی باکتری باعث عفونت ناخن شود، رنگ ناخن به سیاه مایل به سبز تبدیل می‌شود. اگر درمان نشود، عفونت شدیدتر می‌شود. درمان باعث تسکین درد می‌شود و عفونت را ازبین می‎برد.

اصطلاح علمی: پارونیشیا (Paronychia)

• نقاط فرورفته‌ی روی ناخن

فرورفتگی یا سوراخ روی ناخن‌ می‌تواند به دلایل زیر باشد:

• پسوریازیس (Psoriasis)
  • درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis)
  • آلوپسی آره‌آتا (Alopecia areata) یا ریزش ‌موی سکه‌ای

مراجعه به پزشک متخصص جهت تشخیص، بسیار مهم است. متخصص پوست کسی است که این بیماری‌ها را تشخیص داده و سپس درمان می‌کند. درمان کمک می‌کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید و از عودکردن این بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

نقاط فرورفته‌ی روی ناخن

اگر بر روی ناخن فرورفتگی وجود داشته باشد، که گویی با یخ‌شکن ایجاد شده‌اند، نشان‌دهنده‌ی بیماری است که کل بدن را تحت‌تاثیر قرار داده است.

• ناخن‌های زرد

استفاده از لاک قرمز بدون استفاده از لاک پایه و سیگار کشیدن، می‌توانند باعث زردی ناخن‌ها شوند. اگر ناخن‌هایتان زرد و ضخیم شد و به نظر رسید که دیگر رشد نمی‌کنند، می‌تواند نشان‌دهنده وقوع اتفاقی در داخل بدنتان باشد. بیماری ریوی و روماتوئید آرتریت می‌توانند باعث زردی ناخن‌ها شوند. این عارضه همچنین ممکن است به دلیل عفونت جدی ناخن باشد که به درمان نیاز دارد.

اصطلاح علمی: سندروم ناخن زرد

• شیارهای عمیق یا شکاف روی ناخن‌ها

وجود خطوط عمیقی که در طول ناخن کشیده شده‌اند، امری شایع است و جای نگرانی نیست. اگر خطوط افقی را بر روی ناخن‌های خود مشاهده کردید، نشان‌ می‌دهد که برای مدتی، عاملی باعث توقف یا آهسته‌شدن رشد ناخن‌ها شده است.

وقتی عاملی باعث توقف کامل رشد ناخن می‌شود، این شکاف‌ها دیده می‌شوند. در این صورت، قسمتی از ناخن را خواهید دید که ناخن آن، ازبین رفته است. این حالت اونیکومادزیس (Onychomadesis) نام دارد.

تب، آسیب، شیمی‌درمانی یا استرس شدید می‌تواند باعث کاهش یا توقف رشد ناخن‌ها شود. اگر نمی‌توانید حدس بزنید که چه عاملی باعث کاهش یا توقف رشد ناخن‌هایتان شده‌است، به پزشک مراجعه کنید. وقتی علت را پیدا کرده و برطرف کردید، ناخن‌ها به‌طور طبیعی رشد خواهند کرد.

اصطلاح علمی: خطوط بیو (Beau lines)

• ناخن‌های شبیه شاخ قوچ

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که ناخن‌ها ضخیم شده و رشد بیش‌از حد داشته باشند. در برخی افراد ایجاد ناخن‌های شبیه قوچ، یک وضعیت خانوادگی است و افراد دیگری از خانواده نیز این شرایط را تجربه می‌کنند.

درصورت داشتن بیماری‌هایی مثل پسوریازیس، ایکتیوز (Ichthyosis) یا مشکلات خونی، این نوع رشد ناخن دیده می‌شود. درمان و کندن این نوع ناخن‌ها به یک پزشک نیاز دارد.

اصطلاح علمی: اونیکوگریفوزیس (Onychogryphosis)

• ناخن‌های نازک و قاشقی شکل

اگر ناخن‌های دست نازکی دارید که در وسط دچار فرورفتگی شده‌اند و به قاشق شباهت دارند، احتمالا دچار کمبود آهن هستید. کمبود آهن به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود:

• عدم‌تغذیه مناسب
  • مشکل سلامتی در معده یا روده
  • بیماری سیالیک (حساسیت به گلوتن)
  • زندگی در اتفاعات

تشخیص و درمان مناسب باعث می‌شود تا احساس بهتری داشته باشید.

اصطلاح علمی: کویلونشیا (Koilonychia)

• اصطلاح علمی: اونیکوتیلومانیا (Onychotillomania)

اگر شیارها و برآمدگی‌هایی در مرکز ناخن انگشت شست وجود داشته‌باشد، احتمالا عادت به کندن یا خراش‌دادن ناخن دارید. بسیاری از افراد این کار را ناآگاهانه انجام می‌دهند. متخصص پوست کمک می‌کند تا عادت کندن ناخن را ترک کنید تا ناخن‌ها بتوانند به‌طور طبیعی رشد کنند.

Washboard nails

• ناخن‌های چماقی‌شکل

این انحنا می‌تواند به تدریج ایجاد شود و افراد از وقوع آن غافل شوند. با ادامه‌ی انحنای ناخن‌ها به سمت پایین، نوک انگشتان متورم می‌شوند و با فشاردادن، ناخن‌ها اسفنجی و نرم می‌شوند.

اگر متوجه انحنای ناخن‌های خود شدید، به پزشک متخصص مراجعه کنید. ناخن‌های انحنادار می‌توانند بی‌خطر و یک ویژگی خانوادگی باشند. همچنین ناخن‌های انحنادار ممکن است نشان‌دهنده‌ی وجود بیماری در اندام‌های زیر باشد:

• ریه‌ها
    • قلب
    • کبد
    • معده یا روده

اصطلاح علمی: ناخن چماقی‌شکل (Clubbing)

• تغییر رنگ

وجود بیماری در بدن می‌تواند باعث تغییر رنگ ناخن‌ها شود. تغییر رنگ خاص نشان‌دهنده بیماری خاصی است:

• ناخن‌های آبی: کمبود اکسیژن در جریان خون
  • ناخن‌های سفید: بیماری کبدی، دیابت
  • ناخن‌های رنگ‌پریده: کم‌خونی (آنمی)
  • ناخن‌های نیمه صورتی- نیمه سفید: بیماری کلیوی
  • ناخن‌های زرد: بیماری ریوی، عفونت ناخن
  • نیم‌دایره‌های قرمز تیره: لوپوس (Lupus)، بیماری قلبی، آلوپسی‌آره‌آتا (Alopecia areata)، آرتریت، درماتومیوزیت (Dermatomyositis)
  • نیم‌دایره‌های آبی: مسمومیت

در صورت مشاهده هرگونه تغییر در ناخن‌های خود لازم است تا به یک متخصص پوست مراجعه کنید. آن‌ها این تخصص را دارند که تشخیص دهند آیا این تغییرات، بی‌ضرر است یا نیاز به آزمایش و درمان دارد.