کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

برای از بین‌بردن لکه‌های پیری چه باید کرد؟

اگر احساس می‌کنید که با پیدایش لکه­‌های پیری ممکن است مسن‌­تر به­‌نظر برسید، شاید بتوانید این لکه­‌ها را به‌طور قابل‌توجهی محو کنید. گاهی اوقات، حتی می‌توانید آن­ها را از بین ببرید.

با این حال‌، پیش‌از درمان لکه‌های پیری لازم است که چند واقعیت را بدانید. دانستن این حقایق می‌تواند به حفظ سلامتی­ شما و دستیابی به بهترین نتیجه کمک کند.

درمان­های متعددی برای لکه‌های پیری‌ وجود دارد.

دو نوع درمان برای لکه‌های پیری عبارتند از:

  • کِرِم و لوسیون
  • روش­های درمانی غیرتهاجمی

روش‌­های درمانی غیرتهاجمی که شامل لیزر‌درمانی، سرمادرمانی، میکرودرم ابریژن و لایه‌برداری شیمیایی هستند، سریع‌تر عمل می‌کنند و در عین حال هزینه بیشتری دارند.

بسیار مهم است که در مصرف کرم­ و لوسیون نظم را رعایت کنید. برای مشاهده نتیجه مطلوب، باید یک یا دو بار در روز به مدت چند هفته یا چند ماه از کرم یا لوسیون استفاده کنید.

در ادامه، مطالبی را درباره درمان­های مختلفی که پیش روی شماست، می­خوانید

مطالعه بیشتر

بثورات پوستی در بزرگسالان: چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

کرمها و لوسیونها: تولیدکنندگان بسیاری‌از محصولات روشن‌کننده پوست موجود در بازار ادعا می‌کنند که محصول­شان می­تواند لکه­‌های پیری را از بین ببرد. بسیاری از این محصولات را می‌توانید بدون نیاز به نسخه از داروخانه‌­ها و فروشگاه­‌های لوازم آرایشی­‌ بهداشتی تهیه کنید.

قبل از خرید هر محصولی، باید بدانید که برخی از این محصولات حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است برای سلامتی شما مضر باشند.

اگر ترجیح می‌دهید از کرم یا لوسیون برای درمان لکه‌­های پیری استفاده کنید، توصیه می­کنیم ابتدا به یک متخصص پوست باتجربه مراجعه کنید.

متخصص پوست می‌تواند روشن‌کننده­ای را معرفی کند که لکه‌های پیری را بدون آسیب‌رساندن به سلامتی شما و به طور موثر درمان کند.

مراجعه به متخصص پوست می‌تواند باعث صرفه­جویی در وقت و هزینه شما نیز بشود. کرم­ها و لوسیون­‌های روشن­کننده متعددی در بازار وجود دارد و تشخیص بهترین آن­ها برای شما دشوار خواهد بود؛ متخصص پوست در این مورد می­تواند به شما کمک کند.

در صورت تمایل به استفاده از کرم­های ­روشن­کننده­ای که به نسخه نیاز دارند، متخصص پوست می‌تواند بهترین کرم که مناسب شماست را معرفی کند. در پژوهشی که لیزرتراپی را با کرم­‌های تجویزشده مقایسه کرد، محققان دریافتند که هر دو درمان، لکه‌های پیری را به میزان قابل‌توجهی از بین می­برند.

لیزردرمانی (Laser therapy): یک یا دو بار لیزردرمانی می‌تواند لکه‌های پیری را به سرعت درمان کرده و احتمالاً ماندگاری نتایج در این روش نسبت­ به استفاده از کرم روشن‌کننده پوست بیشتر خواهد بود.

ضمناً لیزر می‌تواند برخی عوارض جانبی از جمله پوسته‌پوسته‌شدن ناحیه تحت­تابش و تیره‌شدن موقت لکه­‌های پیری را نیز به دنبال داشته باشد. این عوارض جانبی به سرعت از بین می‌روند.

سرمادرمانی یا کرایوتراپی (Cryotherapy): سرمادرمانی یکی از روش­های رایج برای درمان لکه‌های پیری است. در طی این روش، متخصص پوست با انجماد سلول‌های موجود در ناحیه لکه­‌های پیری به آن­ها آسیب می‌رساند. پوست پس از بهبودی، روشن‌تر به نظر خواهد رسید.

این روش درمانی ممکن است تاحدودی دردناک باشد اما مدت زیادی طول نمی­کشد. پس از پایان فرآیند سرمادرمانی، ممکن است درد، تاول، قرمزی و تورم موقت در ناحیه تحت­درمان داشته باشید.

عوارض جانبی احتمالی و دائمی عبارتند از: تیره‌شدن لکه‌های پیری، روشن‌شدن پوست در اطراف لکه‌های پیری یا زخم. در صورتی که سرمادرمانی توسط متخصص پوست باتجربه و دارای مجوز انجام شود، احتمال بروز عوارض جانبی دائمی به حداقل می­رسد.

میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion): در این روش با استفاده از تکنیک‌های مختلف، لایه سطحی پوست برداشته می‌شود. بعد از التیام کامل، لایه‌ی سطحی جدید، زیباتر و یکدست‌تر به نظر خواهد رسید. طبق پژوهش­ها، این روش می‌تواند کاملاً مؤثر باشد؛ به ویژه هنگامی که لایه‌برداری شیمیایی نیز برای بیمار انجام شود.

در یک پژوهش، تعدادی‌از بیماران، هر 2 هفته یک‌بار و به مدت 16 هفته با روش میکرودرم ابریژن ‌تحت­درمان قرار گرفتند. در حدود ‌40 درصد از این بیماران، لکه­های پیری به طور کامل از بین رفت. بیمارانی که با هر دو روش میکرودرم ابریژن و لایه‌برداری شیمیایی تحت­درمان قرار گرفته بودند، نتایج بهتری داشتند. در 50 درصد از این بیماران، لکه­‌های پیری به طور کامل از بین رفت. پس از پایان فرآیند میکرودرم ابریژن، ممکن است قرمزی خفیفی را در ناحیه تحت­درمان مشاهده کنید که احتمالاً ظرف چند ساعت از بین خواهد رفت. در پژوهشی که به آن اشاره شد، پوست بیماران به مدت 3 تا 4 روز، حالت پوسته­پوسته داشت.

لایه برداری شیمیایی (Chemical Peeling): این روش می‌تواند لکه‌های پیری روی دست را به طور موثری درمان کند. در پژوهشی که روش لایه‌برداری شیمیایی را با سرمادرمانی مقایسه کرده است، پژوهشگران دریافتند در 47 درصد از بیمارانی که با روش لایه‌برداری شیمیایی تحت‌درمان قرار گرفتند، لکه­های پیری به میزان 50 درصد از بین رفت. در حالی که بیمارانی که  با روش سرمادرمانی تحت درمان قرار گرفته بودند، نتایج­شان کمی بهتر بود؛ ضمناً پوست بعد از روش لایه‌برداری شیمیایی نسبت به روش سرمادرمانی، زودتر ترمیم می‌شود.

توجه!

آن­چه که در ظاهر شبیه به لکه‌های پیری است، می‌تواند یکی از نشانه­های ابتلا به سرطان پوست باشد؛ بنابراین قبل از درمان لکه‌های پیری، بهتر است به یک متخصص پوست باتجربه مراجعه کنید.

محافظت در برابر آفتاب پس از درمان لکه‌های پیری امری ضروری است.

صرف نظر از این‌که با کدام روش تحت­درمان قرار بگیرید، حتماً باید توجه داشته باشید که لکه­های پوستی می­توانند مجدداً برگشته و عود کنند. با محافظت از پوست در برابر نور خورشید می‌توانید از این امر جلوگیری کنید.

حتماً هر روز و قبل از بیرون‌رفتن از خانه، از کرم ضد‌آفتاب استفاده کنید. هر کرم ضدآفتابی را نباید استفاده کنید؛ شما به کرمی نیاز دارید که مشخصات زیر را داشته باشد:

  • طیف گسترده باشد و از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند
  • SPF30 یا بالاتر باشد
  • در برابر آب مقاوم باشد

با استفاده از پیراهن­ آستین‌بلند، شلوار، کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی ضداشعه ماوراء بنفش از پوست خود محافظت کنید. برای این­که به طرز مؤثرتری از پوست خود محافظت کنید، بهتر است به دنبال لباس­هایی با برچسب UPF (محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش) باشید. فراموش نکنید که هر قسمتی از پوست که با لباس پوشانده نشود، به کرم ضد‌آفتاب نیاز دارد.

متخصصان پوست به بیماران کمک می‌کنند تا مناسب­ترین روش درمانی را انتخاب کنند

تشخیص مناسب­ترین روش درمانی از میان انبوه روش­های موجود، بسیار دشوار است. متخصص پوست با توجه به دانش و تجربه خود می­تواند به شما در انتخاب مناسب­ترین روش و برنامه درمانی کمک کند.

متخصص پوست هم‌چنین می‌تواند به شما بگوید که آیا یک لکه واقعاً یک لکه پوستی است یا خیر. لکه‌های دیگری نیز ممکن است با افزایش سن روی پوست ظاهر شوند که از جمله آن­ها می­توان به کراتوز سبورئیک و کراتوز اکتینیک اشاره کرد.

دیدگاه خود را بنویسید