کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

چرا استفاده از ضدآفتاب در زمستان هم ضروری است؟

ممکن است با خواندن عنوان این مطلب تعجب کرده باشید؛ مطمئن باشید که شما تنها مخاطبی نیستید که با خواندن این عنوان تعجب کرده است. احتمالاً با خودتان می‌گویید که در زمستان، آفتابی وجود ندارد و یا اگر هم باشد، گرمای قابل‌توجهی ندارد؛ پس چرا باید از ضدآفتاب استفاده کنیم؟ استفاده از کرم ضدآفتاب در فصل زمستان شاید غیرمنطقی به‌نظر برسد؛ چرا که روزها کوتاه هستند و در بیشتر مواقع، هوا ابری است و برف و باران می‌بارد.

بسیاری از ما تصور می‌کنیم که مضرات پرتوهای خورشید روی پوست، تنها به تابستان محدود می‌شود؛ به همین خاطر، در فصل زمستان از ضدآفتاب استفاده نمی‌کنیم‌. برخلاف تصور عموم افراد، اشعه ماوراءبنفش (UV) منتشرشده از سمت خورشید در فصل زمستان بیشتر می‌شود؛ به گونه‌ای که با بارش برف، مقادیر زیادی از این اشعه خطرناک منعکس شده و به پوست آسیب می‌رساند.

با این وجود، دلایل علمی زیادی برای استفاده از کرم ضدآفتاب وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

واقعاْ چرا؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در فصل زمستان، زمین در نزدیک‌ترین فاصله به خورشید قرار دارد. در این وضعیت، پوست ما به میزان بیشتری در معرض اشعه ماوراءبنفش قرار می‌گیرد. ضمن این‌که لایه اوزون نیز در زمستان در نازک‌ترین حالت خود قرار دارد. همان‌طور که می‌دانید لایه اوزون، بسیاری از اشعه‌های مضر UVB را جذب می‌کند؛ اما هنگامی که در نازک‌ترین حالت خود قرار داشته باشد، میزان کمتری از اشعه‌های مضر را جذب می‌کند.

 

استفاده از ضدآفتاب در روزهای ابری هم ضروری است!

بسیاری از افراد بر این باورند که در روزهای ابری، خبری از اشعه‌های مضر خورشید نیست. اما باید توجه داشت که ۸۰ درصد از اشعه ماوراءبنفش خورشید قادر به نفوذ به لایه‌های ضخیم ابر است؛ بدین معنا که پوست شما در معرض تابش مقادیر زیادی از اشعه مضر ماوراءبنفش قرار دارد، بدون این‌که آفتابی وجود داشته باشد.

خبر بد این‌که پوست ما در فصل زمستان بر اثر خشکی، در مقابل اشعه ماوراءبنفش آسیب‌پذیرتر است. با کاهش دما و افزایش شدت وزش بادهای سرد، پوست به سرعت خشک می‌شود. بی‌آب‌شدن پوست یا همان دِهیدراته‌شدن، یکی از موانع حفاظتی پوست را از کار می‌اندازد. با وزش باد سرد، خشکی پوست تشدید شده و پوست در مقابل اشعه‌های مضر آسیب‌پذیرتر است.

 

از خودتان محافظت کنید!

می‌توانید با انجام یک سری اقدامات، از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر ماوراءبنفش محافظت کنید. حتماً ضدآفتاب را حدود نیم‌ساعت قبل از بیرون‌آمدن از خانه روی پوست‌تان بمالید. این کار به ضدآفتاب فرصت می‌دهد تا قبل از قرارگرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش، جذب پوست شود.

از ضدآفتاب‌های طیف گسترده استفاده کنید. ضدآفتاب طیف گسترده محصولی است که از پوست در برابر هر دو اشعأ مضر UVA و UVB  مراقبت می‌کند. معمولاْ کرم‌های ضدآفتابی که با چنین فرمولاسیونی ساخته شده باشند، روی بسته‌بندی آ‌ن‌ها عبارت «طیف گسترده» یا «broad spectrum» درج شده است.

از ضدآفتاب‌هایی با SPF حداقل 30 استفاده کنید. SPF مخفف عبارت «Sun Protection Factor» و به معنای فاکتور حفاظتی در برابر نور خورشید است. SPF نشان‌دهنده توانایی ضدآفتاب در مهار پرتوهای خورشیدی است. ضدآفتابی که دارای SPF برابر با ۳۰ است، ۹۷ درصد اشعه‌های مضر خورشید را مهار می‌کند.

به اندازه کافی از ضدآفتاب روی پوست بمالید و در این مورد خسیس نباشید! بیشتر افراد این کار را انجام نمی‌دهند. توجه داشته باشید که فقط صورت شما به تنهایی به حداقل یک قاشق چایخوری ضدآفتاب نیاز دارد.

فراموش نکنید که ضدآفتاب را روی تمام قسمت‌هایی از پوست که در معرض نور هستند، بمالید؛ گوش‌ها، لب‌ها و پشت گردن را فراموش نکنید. برای لب‌ها می‌توانید از بالْم ضدآفتاب با SPF حداقل 15 استفاده کنید. قسمت‌هایی مانند زیرچانه و دست‌ها نیز معمولاً مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. دقت داشته باشید که پوست سر نیز باید با کلاه، کرم ضدآفتاب یا هر دو محافظت شود. به خاطر داشته باشید که وزش باد باعث می‌شود اثر کرم ضد‌آفتاب سریع‌تر از بین برود. بنابراین، ضدآفتاب خود را هر دو ساعت یک‌بار و اگر در صورت تعریق یا رطوبت پاک شد، بلافاصله تمدید کنید.

علاوه بر استفاده از کرم ضد‌آفتاب در فصل زمستان، از لباس‌هایی استفاده کنید که از پوست شما در برابر عوامل آسیب‌زا محافظت ‌کنند. به عنوان مثال، در صورتی که قصد رفتن به پیست اسکی دارید، از ماسک‌های مخصوص اسکی استفاده کنید تا از تماس باد و اشعه ماوراءبنفش با پوست جلوگیری شود. عینک آفتابی نه‌تنها از چشمان شما محافظت می‌کند، بلکه از پوست ظریف اطراف چشم نیز محافظت می‌کند. شال گردن و دستکش نیز از گردن و دستان شما محافظت می‌کنند.

آب‌رسانی به بدن و پوست را در ماه‌های سرد زمستان فراموش نکنید. مقدار زیادی آب بنوشید و از کرم‌های مرطوب‌کننده و آب‌رسان‌های باکیفیت استفاده کنید. استفاده از مرطوب‌کننده، خصوصاً در زمان قرارگرفتن در معرض هوای سرد، وزش باد و تابش آفتاب بسیار مهم است؛ این عوامل باعث دهیدراته‌شدن پوست شده و آن را در برابر اشعه ماوراءبنفش آسیب‌پذیر می‌کنند. بنابراین، علاوه بر استفاده از کرم ضدآفتاب در زمستان، آب‌رسانی به پوست را نیز فراموش نکنید.

موضوع استفاده از کرم ضدآفتاب در فصل زمستان به قدری مهم است که باید تبدیل به عادتی برای همگان شود. حتی در روزهای ابری هم باید از کرم ضدآفتاب استفاده کرد تا از پوست در مقابل عوامل آسیب‌زا محافظت شود؛ عوامل آسیب‌زایی که می‌توانند باعث ایجاد چین‌وچروک، لکه‌های پوستی و سرطان پوست شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر راه‌های حفاظت از پوست به متخصص پوست‌ومو مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک متخصص

اگر در خصوص نحوه مراقبت از پوست خود سوال دارید، بهتر است به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید