چه کسانی به خشکی پوست مبتلا می‌شوند و چه راهکارهایی دارند؟

خشکی پوست یک مسئله رایج است و می‌تواند در هر رده سنی به دلیل مختلف روی بدهد. استفاده کردن از یک مرطوب‌کننده، اغلب می‌تواند به ترمیم پوست خشک کمک کند. در بعضی مواقع بیماران برای بهبود این عارضه به کمک یک پزشک متخصص نیاز دارند. خشکی بیش از حد پوست می‌تواند یک علامت هشدار‌دهنده برای یک مشکل پوستی به نام «درماتیت» (Dermatitis) باشد.

درماتیت به معنای التهاب پوستی است که می‌تواند باعث خارش یا ایجاد لکه‌های پوستی خشک آزاردهنده شود. درماتیت اولیه بهتر و راحت‌تر تشخیص و درمان می‌شود. اما اگر درماتیت به‌موقع درمان نشود، اغلب حالت وخیم‌تری پیدا می‌کند.

پوست خشک و زبر

افرادی که در دوران کودکی مبتلا به «درماتیت آتوپیک» بوده‌اند، اغلب در بزرگسالی دارای پوست بسیار خشک هستند.

علائم و نشانه‌ها

نشانه‌ها (چیزی که احساس می‌کنید) و علائم (چیزی که مشاهده می‌کنید) پوست خشک شامل موارد زیر هستند:

• پوست زبر، فلس مانند و پوسته پوسته شده
  • خارش
  • پوست خاکستری و زبر در افراد دارای پوست تیره
  • ترک‌هایی در پوست که اگر شدید باشند ممکن است خونریزی کنند
  • لب‌های خشک و ترک‌خورده

وقتی پوست خشک ترک می‌خورد، میکروب‌ها می‌توانند از طریق پوست به داخل نفوذ کنند که در داخل می‌توانند باعث ایجاد عفونت شوند. قرمزی، لکه‌های دردناک بر روی پوست می‌تواند از علائم اولیه عفونت باشد.

سه روش اساسی برای مقابله با خشکی پوست
علت خشکی پوست

هر کسی می‌تواند پوست خشک داشته باشد. پوست، وقتی که بیش از حد آب یا چربی خود را از دست بدهد خشک می‌شود. در بعضی از افراد، احتمال اینکه پوستی خشک داشته باشند، بیشتر است. بعضی از علل خشکی پوست این موارد هستند:

• سن: با گذشت سن، پوست نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود. بیشتر افراد، با ورود به دهه چهارم زندگی خود باید به صورت روزانه از یک مرطوب‌کننده خوب استفاده کنند.
  • آب و هوا: زندگی کردن در آب و هوای خشک
  • بیماری پوستی: کسانی که در کودکی دچار درماتیت آتوپیک (اگزما) شده اند، به احتمال زیاد در بزرگسالی دچار خشکی پوست می‌شوند. پسوریازیس نیز موجب خشکی زیاد پوست می‌شود.
  • علل شغلی: پرستارها، آرایشگرها و افراد مشاغل دیگری که در طول روز اغلب با آب در تماس هستند. این مسئله می‌تواند باعث خشک شدن، زخمی شدن و پوسته پوسته شدن شود.
  • شنا کردن: بعضی از استخرها به میزان زیادی کلر دارند که این نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود.

مطالعه بیشتر

برای تسکین پوست خشک چه باید کرد؟
متخصصان پوست، چگونه پوست خشک را تشخیص می‌دهند؟

برای پی بردن به این که خشکی پوست شما نشانه یک بیماری پوستی است یا نه، متخصصین پوست با دقت پوست شما را معاینه می‌کنند. پزشک ممکن است سؤال‌هایی نیز بپرسد، مثلا سؤال کند که چه زمانی این مشکل برایتان پیش آمده است. این اطلاعات به پزشک کمک می‌کند تا راحت‌تر تشخیص دهد و بهترین درمان را تعیین کند. اگر پزشک شما فکر کند که خشکی پوست شما به دلیل مشکل سلامتی است، ممکن است لازم باشد که آزمایش‌های پوستی از شما گرفته شود.

ده کاری که برای مراقبت از پوست خشک باید انجام داد
متخصصان پوست، چگونه پوست خشک را درمان می‌کنند؟

پزشک شما ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

مرطوب‌کننده: استفاده کردن از مرطوب‌کننده به صورت مکرر در طول روز می‌تواند مؤثر باشد. این باعث می‌شود که پوست نرم‌تر و صاف‌تر شود و احتمال ایجاد ترک کمتر شود. مرطوب‌کننده‌های بدن در شکل‌های مختلفی عرضه می‌شود: پمادها، کرم‌ها، لوسیون‌ها و روغن‌ها.

پزشک متخصص توضیح خواهد داد که کدام یک برای شما توصیه می‌شود.

برای پوست‌های بسیار خشک، مرطوب‌کننده‌ای که دارای اوره و لاکتیک اسید باشد موثر است. این مواد باعث نگهداری آب در پوست می‌شوند. شما می‌توانید این مواد را هم در مرطوب‌کننده‌هایی که با نسخه تجویز می‌شوند و هم در مرطوب‌کننده‌های بدون نیاز به نسخه، پیدا کنید. باید توجه داشت در صورت داشتن اگزما یا پوست ترک خورده، این مواد می‌توانند باعث سوزش شوند.

دارو: پزشک متخصص بر اساس معاینات به عمل آمده و با بررسی سوابق پزشکی شما می‌تواند داروهای مورد نیاز را تجویز کند.

تغییر سبک زندگی: اگر خشکی پوست شما ناشی از فعالیتی است که انجام می‌دهید، مانند کار کردن زیاد با آب در طول روز، ممکن است لازم باشد این کار را برای چند روز متوقف کنید. هنگامی که مجددا به انجام این کار ادامه دهید، ممکن است نیاز باشد که در طول روز از دستکش یا مرطوب‌کننده‌های مخصوص استفاده کنید.

استفاده کردن از یک مرطوب‌کننده به طور مکرر در طول روز به بسیاری از افراد کمک می‌کند. اگر این راهکار مؤثر نبود، توصیه می‌شود که به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.